Volledig scherm
© ANP, beeldbewerking ADR

Provinciale kandidaten laten kansen liggen op social media

De belangrijkste kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezingen maken opvallend weinig gebruik van social media, zo blijkt uit onderzoek van deze site. Van alle kandidaten die op de eerste drie plekken van de kieslijst staan, heeft slechts 23 procent een account op Instagram en 12,5 procent procent een officiële Facebookpagina. Alleen op Twitter (66 procent) is de meerderheid van de belangrijkste kandidaten aanwezig. 

PvdA-kandidaten zijn het meest vertegenwoordigd op sociale media, CDA’ers hebben de meeste volgers. 

Op social media kunnen politici rechtstreeks met hun achterban communiceren. Daarom zetten landelijke partijen bij Tweede Kamerverkiezingen vol in op social media en profileren bekende politici zich op Instagram, Twitter en Facebook. Maar voor kandidaten van de Provinciale Statenverkiezingen ligt dit heel anders.

Uit onderzoek van deze redactie blijkt dat de eerste drie kandidaten van elke verkiesbare partij in een provincie het meest te vinden zijn op Twitter (gemeten in februari). Slechts één op de acht (12,5 procent) heeft een officieel ‘bedrijfsprofiel’ op Facebook (48 procent heeft alleen een persoonlijke pagina) en 23 procent van de belangrijkste kandidaten heeft een profiel op het populaire Instagram.

Gemiste kans

Politici laten vooral op Instagram een kans liggen, zegt media-specialist Ingrid van Frankenhuyzen. ,,Daar kun je met beeld vertellen waar je mee bezig bent als politicus. Juist omdat mensen weinig weten wat de Provinciale Staten doen, kun je daar waanzinnige verhalen vertellen. Als politici zelf al niet vertellen wat ze doen, wie doet dit dan wel voor ze? Instagram is op dit moment het perfecte egodocument voor mooie plaatjes en het feel good verhaal.’’ Volgens Van Frankenhuyzen is Twitter absoluut belangrijk in de bestuurlijke arena, maar wordt de rol van Facebook steeds marginaler. Uiteindelijk is social media vooral leuk als je interactie hebt met elkaar en daar is Instagram op dit moment erg geschikt voor.’’

Volledig scherm
dg © dg
Quote

Politici laten vooral op Instagram een kans liggen

Ingrid van Frankenhuyzen, media specialist

Weinig volgers

De politici die actief zijn op social media hebben relatief ook erg weinig volgers. Het CDA heeft de meeste volgers op alle socialmediakanalen, 50Plus de minste. Thijn van Veghel is online campagneleider van het CDA en is blij met de de goede score van zijn partij. Als verklaring geeft Van Veghel dat dit met de kandidatenselectie te maken heeft. ,,Onze kandidaten zijn geworteld in de samenleving en hebben binnen het MKB en verenigingsleven een groot netwerk en daardoor ook meer volgers. Kandidaten beslissen zelf wat zij online plaatsen en hoewel er scholing wordt aangeboden, wil het CDA kandidaten vooral aanmoedigen zelf actief te zijn.’’

Kandidaten hebben vooral moeite volgers te krijgen op Instagram. Met 2801 volgers is Ingeborg Dijkstra-Verbeek (ChristenUnie, Limburg) de meest gevolgde politicus op Instagram. Op Twitter blijken politici beter in staat een grote groep volgers op te bouwen dan op het populaire Instagram. 

Op de officiële Facebookpagina’s is CDA’er Ger Koopmans, ook uit Limburg, met ‘slechts’ 4811 likes de politicus met de meeste fans. Op Twitter ligt de lat hoger, daar heeft Eddy van Hijum (CDA, Overijssel) de meeste volgers: 12.798. Bekijk hieronder de top-10 van meest gevolgde accounts, de meest actieve accounts en de accounts die de meeste reacties en likes krijgen op hun berichten:

Klik op het pijltje in het midden van de afbeelding om het volgende top-10 lijstje te bekijken.

Volledig scherm
© DG

Verschillen per provincie en per partij

In Zuid-Holland kun je de meeste accounts volgen op Twitter, Instagram en Facebook. In Drenthe en Zeeland de minste:

Klik op een provincie om het aantal accounts te zien.

Van de landelijke partijen heeft de PvdA de meeste accounts van politici die je kunt volgen. Forum voor Democratie de minste:

Instagram gaat als een komeet

Volledig scherm
© dg

Politici plaatsen veel meer berichten op Twitter dan op Instagram of Facebook. Daarnaast blijkt het voor politici lastig om volgers op te bouwen op Instagram. Opvallend, omdat in Nederland het aantal gebruikers van Instagram snel toeneemt: het op foto’s en video’s gerichte platform telt nu 4,9 miljoen gebruikers, een vijfde meer dan het jaar ervoor. Dit terwijl het aantal dagelijks actieve Facebookgebruikers dit jaar met 10 procent is afgenomen. Twitter levert ook in, terwijl veel andere social media zien juist groei. 

Methode
In het onderzoek dat is uitgevoerd in februari is gekeken naar de eerste drie kandidaten op de kandidatenlijsten van de twaalf provincies. De sociale media accounts van de kandidaten zijn gezocht via de website van de betreffende partij. Indien niet te vinden is de voor- en achternaam gezocht op Google en de diverse platformen. De gevonden data geanalyseerd in periode van 12 februari tot 12 maart. Conclusies zijn vastgesteld op 12 maart 2019.

Luister ook naar De Social Podcast waarin de toenmalige online campagneleider van GroenLinks uitlegt hoe de partij in de aanloop naar de verkiezingen gebruik heeft gemaakt van sociale media:

  1. Nederland en andere EU-landen willen Brazilië onder druk zetten vanwege Amazone-drama

    Nederland en andere EU-landen willen Brazilië onder druk zetten vanwege Amazone-dra­ma

    Nederland is ‘absoluut’ bereid om, in EU-verband, de handelsbetrekkingen met Brazilië als drukmiddel in te zetten zodat de gigantische ontbossing in het Zuid-Amerikaanse land een halt wordt toegeroepen. Dat zei minister Kaag (Buitenlandse handel) vrijdag na de wekelijkse ministerraad. Frankrijk en Ierland dreigen al met het opzeggen van een handelsverdrag, Duitsland en Noorwegen hebben steun bevroren.