Volledig scherm
De taxistandplaats op het Stationsplein in Utrecht. © Marnix Schmidt

Taxirit wordt fors duurder

De toch al hoge taxitarieven rijzen in 2019 verder de pan uit. De maximumprijzen voor het start-, kilometer- en wachttarief stijgen bijna 6 procent.

Dat blijkt uit een nieuwe regeling van het ministerie van Infrastructuur. De aankomende btw-verhoging is de grootste boosdoener.

Volgend jaar stijgt het maximum starttarief voor een personenauto tot vier personen van 3,02 euro naar 3,19 euro en het kilometertarief loopt op van 2,22 euro naar 2,35 euro. Ook de prijzen van taxibusjes gaan flink omhoog. Een taxi een uur laten wachten, kost straks bijna 44 euro.

Tariefstijging

Gemiddeld komt de tariefstijging van taxi's in 2019 uit op 5,75 procent. Ter vergelijking: in 2018 gingen de prijzen gemiddeld omhoog met 1,2 procent en in 2017 slechts met 0,4 procent. Het wachttarief is de afgelopen vier jaar het meest opgelopen, met ruim 3 euro per uur.

De belangrijkste reden dat taxitarieven nu zo sterk stijgen, is de aankomende verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent. Daaronder vallen ook ritten voor personenvervoer. De maxima gelden niet voor contractvervoer en een rit waarbij vooraf een prijsafspraak is gemaakt.

Zonder de btw-verhoging zou de stijging van het taxitarief volgend jaar bijna 3 procent zijn geweest; nog steeds meer dan de afgelopen jaren. Het gaat economisch erg goed, waardoor de lonen en prijzen in Nederland flink oplopen. Dat wordt gelijk doorberekend aan de klant.

Landelijk klachtenmeldpunt

Quote

De contactge­ge­vens waar consumen­ten een klacht kunnen indienen, moeten altijd ook in de taxi aanwezig zijn, maar dat lijkt geborgd

Consumentenbond

In de ministeriële regeling staat ook dat chauffeurs niet langer verplicht worden te melden dat reizigers klachten over de dienstverlening kunnen indienen bij de Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer (SLKT). Dat moet nu nog op de autoruit en het bonnetje staan.

,,Ontwikkelingen als de opkomst van apps in het taxivervoer, waardoor het een stuk eenvoudiger is geworden om klachten rechtstreeks bij de vervoerder in te dienen, maken verwijzing naar het SLKT op het ritbewijs en op een taxi-informatiekaart niet langer noodzakelijk."

Volgens het departement worden reizigers straks niet beperkt in de mogelijkheid om een klacht in te dienen. De Consumentenbond laat in reactie weten: ,,De contactgegevens waar consumenten een klacht kunnen indienen, moeten altijd ook in de taxi aanwezig zijn, maar dat lijkt geborgd."

Taxibedrijven zijn geld kwijt aan de veranderingen. De eenmalige kosten voor de aanpassing van de taxameters en de nieuwe informatiekaarten komen uit op bijna 900.000 euro, als alle ondernemingen deze handelingen verrichten. Per voertuig komt dit neer op 21 euro, aldus de regeling.