Verbazing en hilariteit om blauw ‘brexitbeest’ van minister Blok

VideoWat het precies is, lijkt niemand écht te weten, maar de foto waarop minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) met een blauw ‘brexitbeest’ poseert doet de wenkbrauwen op sociale media in ieder geval flink fronsen. 

Volledig scherm
Minister Blok met het blauwe beest. © Twitter / Stef Blok
Volledig scherm
Brexit staat ook op de website van het brexitloket. © Rijksoverheid

Blok plaatste het kiekje vanmorgen zelf op Twitter. ‘Heb jij al gecheckt welke gevolgen Brexit voor jou of je bedrijf heeft?’, schrijft hij erbij. En: ‘Zorg dat Brexit jou niet in de weg zit.... of ligt.’

Het blijkt te gaan om de nieuwe mascotte van de brexitcampagne, waarin het kabinet probeert ondernemers aan te zetten zich goed voor te bereiden voor het vertrek van Groot-Brittannië uit de EU. Het beest, Brexit genaamd, prijkt ook op de website van het brexitloket, waar ondernemers via een vragenlijst kunnen checken of hun bedrijf klaar is voor de brexit. 

Alles goed?

De foto leidt op sociale media tot de nodige verbazing en hilariteit. ‘Verder alles goed, meneer Blok?’, reageert iemand onder het bericht. ‘Is dit serieus?’, vraagt iemand anders zich af. Weer iemand anders vraagt de minister of ze het pak even mag lenen.

Ook vicepremier en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma doen een duit in het zakje: 

The Dutch

Het opmerkelijke beest is ook in het Verenigd Koninkrijk niet onopgemerkt gebleven. ‘De Nederlandse regering ziet brexit niet als een olifant in de kamer maar als een gigantisch muppetachtig monster dat ligt op een bureau’, noteert de BBC, die in het onderschrift ook nog even vermeld dat minister Blok links op de foto staat. 

Werkt

Dat de opvallende campagne aanslaat, blijkt wel uit de cijfer. In de eerste acht uur na het verschijnen van de foto met het brexitbeest, werd de Brexit Impact Scan, waarmee bedrijven potentiële knelpunten in kaart kunnen brengen – 4000 keer ingevuld. Een record. ,,Dat illustreert dat het nodig was, maar dat het ook aanslaat’’, aldus Blok.

Over wie er echt in het pak zit, doet het ministerie van Buitenlandse Zaken het zwijgen toe. De geheimhouding is ‘een bewuste keuze’, want wie brexit ‘is’, is ‘niet relevant’. Tevreden is constateert dat de foto ‘viral’ is gegaan en trending was op Twitter. Precies dat was de bedoeling. Dit artikel eigenlijk ook.

De campagne is namelijk een goed voorbeeld van ‘earned media’, de aandacht die je gratis krijgt van de media en het publiek, zegt hoogleraar marketing Peeter Verlegh. Voor ‘paid media’, aandacht waar je voor betaalt, sluiten steeds meer mensen zich af. ,,Als het via andere kanalen tot je komt, wint het ook aan geloofwaardigheid. Vooral nu de overheid – vroeger neutraal en betrouwbaar – meer gewantrouwd wordt. Het is leuker als iemand anders dan wc-eend zegt dat wc-eend te beste is.’’

Niet dat de campagne, bedacht door het Amsterdamse reclamebureau The Odd Shop – een toepasselijke Engelse naam – gratis is. Die kost, inclusief advertenties en radiospotjes, 550.000 euro. Al in januari werd aangekondigd dat er in februari ‘een karakter’ zou worden gelanceerd om ‘letterlijk te laten zien’ waar brexit het bedrijfsleven mee confronteert. De leus die erbij hoort is daarom: ‘Zorg dat de brexit je niet in de weg zit’.

Blok benadrukt dat de aanleiding ‘niet leuk’ is, maar dat het wel belangrijk is Nederlandse ondernemers ‘met de neus op de feiten te drukken’. ,,Dan helpt humor vaak meer dan ernstige teksten.’’ Volgens hoogleraar Verlegh, verbonden aan de VU in Amsterdam, is humor een effectieve manier om de aandacht te trekken. ,,En Blok acteert goed mee.’’ Maar het kan ook gevaarlijk zijn: ,,Het kan ook negatieve reacties uitlokken. Bovendien: om aandacht goed te laten werken, is er ook een inhoudelijke link nodig. Wat leert dit beest je nu over de brexit?’’ 

‘Tijd dringt’

Het kabinet hamert al langere tijd een goede voorbereiding van bedrijven op de brexit, ongeacht of er wel of geen deal gesloten wordt met het Verenigd Koninkrijk. Premier Mark Rutte benadrukte vorige maand dat ‘de tijd dringt’. ,,Er is geen tijd te verliezen.’’ 

Volgens Rutte moet ernstig rekening worden gehouden met de variant waarin Europa en het Verenigd Koninkrijk er niet uit komen. ,,De bal rolt naar de klif van Dover, kortom het slechtste scenario’’, zei hij daarover. 

Mocht er toch een deal worden gesloten, dan hebben bedrijven langer de tijd om zich voor te bereiden. ,,Maar het is nog steeds denkbaar dat er op 29 maart geen deal is, en dan is de VK ineens geen land meer van de Europese Unie.’’

  1. Kaag: geen probleem om Blok te vervangen naast koningspaar

    Kaag: geen probleem om Blok te vervangen naast konings­paar

    Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) zou naar India reizen om een grote handelsmissie te begeleiden, maar ze wijkt vrijwel geen moment van koninllijke zijde. Bij het staatsbezoek dat koning Willem-Alexander en koningin Máxima deze week aan India brengen zouden ze het gezelschap hebben van minister Blok (Buitenlandse Zaken), maar hij sluit pas morgenavond aan. Blok bleef langer in Europa voor overleg over de crisis in het noorden van Syrië.