Een ambulance rijdt met hoge snelheid naar een noodgeval.
Volledig scherm
Een ambulance rijdt met hoge snelheid naar een noodgeval. © anp

VVD en PVV ontstemd over verlaging maximumsnelheid hulpdiensten

Regeringspartij VVD en de PVV, de grootste oppositiepartij, zijn niet te spreken over een ongewenst effect van de aankomende snelheidsverlaging: ook de pieksnelheid van hulpdiensten daalt daardoor. 

Quote

Als je naar een reanimatie gaat, telt elke seconde. Dan wil je je niet in hoeven houden

Hans Janssen, Ambulancedienst Zuid-Holland

Volgens de Regeling optische en geluidssignalen 2009 mogen hulpdiensten de rijbaan gebruiken met een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Als op 130-wegen vanaf half maart nog maar 100 mag worden gereden, dan daalt de toegestane maximumsnelheid voor bijvoorbeeld ambulances ook met 30 kilometer per uur.

Gisteren nog luidde directeur Hans Janssen van de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid daarover de noodklok op deze site. Hij zei: ,,Als je bijvoorbeeld naar een reanimatie gaat, telt elke seconde. Dan wil je je niet in hoeven houden.’’ Janssen durft niet te zeggen hoe vaak zijn medewerkers harder dan 140 rijden. ,,Maar het kan zijn dat onze aanrijtijden langer worden.’’

Slecht idee

Quote

Hulpdien­sten moeten zo hard kunnen rijden als veilig mogelijk is

Remco Dijkstra, VVD

De VVD vindt dat een slecht idee, blijkt uit Kamervragen aan het kabinet. ,,Kunt u de zorgen bij de ambulancebranche wegnemen door hen hierover duidelijk te informeren? En kunt u toelichten wat de consequenties zijn voor de aanrijdtijden van hulpdiensten?’’, willen Kamerleden Remco Dijkstra en Hayke Veldman weten.

Dijkstra voegt toe: ,,Het gezegde ‘nood breekt wet’ neem ik hier heel letterlijk. Als je in een ambulance vecht voor je leven dan telt elke seconde en dus elke kilometer. Hulpdiensten moeten daarom zo hard kunnen rijden als veilig mogelijk is.”

Overigens staat in de nieuwste versie van de Regeling optische en geluidssignalen 2009, die de VVD gewijzigd wil zien, wel opgenomen dat de politie ‘in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen’ van de maximale snelheid mag afwijken.

Regels aanpassen

De liberalen willen echter dat een hogere snelheid standaard blijft toegestaan voor alle hulpdiensten. Ze vragen het kabinet de regels zodanig aan te passen dat de maximumsnelheid van diensten voor spoedeisende medische hulpverlening niet omlaag hoeft, ‘uiteraard met inachtneming van de veiligheid van andere weggebruikers’. 

De PVV maakte afgelopen november al een punt van de gevolgen van de verlaging van de maximumsnelheid voor hulpdiensten. Kamerlid Roy van Aalst zei destijds dat VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) ‘zich diep en diep moet schamen’, omdat ze verkeersveiligheid op nummer één heeft staan. 

Nu wil de partij van Wilders weten van het kabinet hoeveel mensen in nood straks te laat geholpen zullen worden, doordat er tijdsverlies ontstaat bij het aanrijden van hulpdiensten. ,,Dat brengt onaanvaardbare risico’s met zich mee.”   

Ambulancezorg Nederland laat weten: ,,Het is op dit moment lastig een uitspraak te doen over de mogelijke effecten van een situatie die nu nog niet speelt. Later in de tijd zal blijken of de nieuwe regel effect heeft en zo ja in welke mate. Wat we nu wel weten is dat veranderingen in verkeerssnelheden in het verleden minimaal effect hebben gehad op de doorstroom van ambulances. Mocht blijken dat de nieuwe maatregel toch effect op de responstijden heeft, dan zal de benodigde ambulancecapaciteit daar op aangepast worden.” 

Eerder zei ambulancechauffeur Thierry Bakker al tegen deze site dat er door een lagere maximumsnelheid extra wagens nodig zijn. ,,Dan moeten de regio’s van de ambulancediensten wellicht kleiner en heb je meer personeel nodig.’’

Quote

Het is op dit moment lastig een uitspraak te doen over de mogelijke effecten van een situatie die nu nog niet speelt. Later in de tijd zal blijken of de nieuwe regel effect heeft en zo ja in welke mate

Ambulancezorg Nederland