Hieke de Zeeuw, bestuurder van Verburgt-Molhuysen.
Volledig scherm
PREMIUM
Hieke de Zeeuw, bestuurder van Verburgt-Molhuysen. © Erik van ’t Hullenaar

‘Liever tevreden bewoners dan een tevreden inspectie’

OOSTERBEEK - Woon-zorgcentrum Verburgt-Molhuysen in Oosterbeek bestaat uit drie villa’s met in totaal veertien appartementen. De inspectie Gezondheidszorg en Jeugd kwam onlangs langs voor een controle en zag dat het beter moet. Bestuurder Hieke de Zeeuw antwoordt op een aantal vragen. 

Quote

Een valpartij zien wij niet als een incident dat moet worden gemeld. Mensen vallen nu eenmaal

Hieke de Zeeuw, Woon-zorgcentrum Verburgt-Molhuysen

U was aan de beurt voor een controle van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Reden: de afgelopen zes jaar heeft u nooit één incident gemeld bij de inspectie. Hoe kan dat?

,,Wat is precies een incident? Daar denken wij blijkbaar anders over dan de inspectie. Een valpartij zien wij niet als een incident dat moet worden gemeld. Mensen vallen nu eenmaal. Onder veilige zorg wordt verstaan dat een zorgorganisatie vóóraf een risico-analyse maakt van iemands valgevaar, eetproblemen en onbegrepen gedrag. Deze analyse moet worden ondertekend door een arts en ieder half jaar geëvalueerd in een multidisciplinair overleg. Valt een bewoner tijdens zijn dagelijkse wandeling door de tuin en heb je dit document niet ondertekend in het dossier zitten? Dan lever je volgens de IGJ onveilige zorg. Dezelfde valpartij en wél een ondertekende risico-analyse? Dan is er géén sprake meer van onveilige zorg. Mits je een schriftelijke, interne incidentmelding maakt en die volgens een wetenschappelijke methode in een speciale incidentencommissie analyseert.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Arnhem e.o.