Volledig scherm
Wethouder Gea Hofstede (PvdA) spreekt de aanwezigen van de inspraakavond toe. © De Gelderlander

Velpenaren boos: waarom zijn Waterstraat en Kerkallee afgevallen voor snelfietsroute?

VELP - Waarom kan de snelfietsroute door Velp niet worden aangelegd via de Waterstraat of de Kerkallee? Dat vroegen nogal wat Velpenaren zich af die maandag aanwezig waren bij de inspraakavond van de gemeente over de tracékeuze voor de snelfietsroute Arnhem-Dieren.

Aan de orde waren maandagavond in de aula van de hogeschool Van Hall Larenstein maar twee tracés voor de snelfietsroute, die forenzen uit de gemeente Rheden in staat moet stellen snel hun werk in Arnhem te bereiken. Het ene tracé loopt in Velp over de Zuider Parallelweg, het andere over de Hoofdstraat. Richting Rheden is er nog slechts sprake van één tracé: langs de doorgaande weg. Van verzet van bewoners buiten Velp tegen de snelfietsroute is tot op heden geen sprake.

Des te meer uit Velp

Des te meer uit Velp en dan met name van bewoners van de Zuider Parallelweg. Zij willen de 'fietssnelweg’ niet over hun drukke, smalle weg, waar veel vrachtwagens laden en lossen voor de bedrijven die er gevestigd zijn. 

Gespreksleider Jan van den Bosch vertelde aan het begin van de avond langs zijn neus weg dat aanvankelijk ook nog twee andere tracés door Velp waren bestudeerd: over de Kerkallee en over de Waterstraat. Maar die waren om technische redenen afgevallen.

Geen duidelijkheid

Bewoners die wilden waarom die twee routes waren afgevallen, kregen geen duidelijkheid. Van den Bosch wist het niet en wethouder Gea Hofstede (PvdA) zei dat het in een rapport stond dat nooit openbaar was gemaakt. ,,Dat komt doordat het rapport nooit in het college van burgemeester en wethouders aan de orde is geweest. Was dat wel gebeurd, dan was het vanzelf openbaar gemaakt. Ik zal zorgen dat het alsnog in het college wordt vastgesteld en dat het vervolgens vrij wordt gegeven."

Quote

De gemeente weet toch al sinds 2017 dat hier in de straat veel verzet bestaat tegen de komst van de snelfiets­rou­te

Buurtbewoner

De aanwezigen, die vooral afkomstig waren van de Zuider Parallelweg, reageerden achterdochtig. ,,Het is onbegrijpelijk dat wij geen inzicht hebben in de overwegingen om de Kerkallee en de Waterstraat af te laten vallen. Waarom zijn de bewoners niet van het begin af aan bij de tracékeuze betrokken", zei een man in de zaal.

,,Nu zijn de Kerkallee en de Waterstraat afgevallen zonder dat we daarover hebben kunnen meepraten. De gemeente weet toch al sinds 2017 dat hier in de straat veel verzet bestaat tegen de komst van de snelfietsroute. Wij hebben het idee dat die ons wordt opgedrongen en dat de tracékeuze in feite al lang is gemaakt."

‘Kerkallee en Waterstraat zijn wél geschikt’

Andere aanwezigen wezen erop dat de Kerkallee en de Waterstraat wel degelijk geschikt zijn als fietsroute. ,,Het ligt eraan waar je in Arnhem vandaan komt", zei een man. ,,Als je start bij de Berenkuil, is de rout over Presikhaaf en over de Waterstraat tamelijk voor de hand liggend."

Een ander wees erop dat de Kerkallee een beter alternatief is voor de Zuider Parallelweg. Deze weg loopt parallel aan de Zuider Parallelweg en is breder, waardoor er veel meer ruimte is voor de aanleg van de snelfietsroute. Bovendien ligt de Kerkallee niet naast het spoor, waardoor je op de allee de fietsers voorrang kunt geven. Op de Paralleweg kan dat vanwege kruisend verkeer op de overwegen niet.

Raad kan ook afzien van snelfietsroute

Een vrouw in de zaal vroeg zich af of er geen optie kon worden toegevoegd om de snelfietsroute helemaal niet aan te leggen. De gespreksleider zei dat de gemeenteraad daar altijd toe zou kunnen besluiten. Een man zei dat het incasseringsvermogen van de bewoners van de Zuider Parallelweg onderhand op is. Niet alleen dreigt de komst van de snelfietsroute, maar ook de overlast van studentenhuizen, huizen voor begeleid wonen en van het spoor stelt de bewoners op de proef.

Ook woensdag en donderdag zijn er informatieavonden voor bewoners over de komst van de snelfietsroute. Woensdag richt deze avond zich op bewoners van de Hoofdstraat, donderdag op bewoners uit de andere dorpen aan de route. Medio februari maakt de gemeente bekend welke inzichten de drie inspraakavonden hebben opgeleverd. De gemeenteraad maakt in maart de keuze van het tracé.

Arnhem e.o.