Volledig scherm
De Plusbus draait geheel op vrijwilligers. Daaraan is momenteel een groot tekort bij de Plusbus Rheden-Rozendaal. © Pix4Profs/Peter Braakmann

Voortbestaan Plusbus Rheden-Rozendaal in gevaar door gebrek aan vrijwilligers

DE STEEG - Het voortbestaan van de Plusbus Rheden-Rozendaal is in gevaar. Het aantal ritten en de daarmee samenhangende taken zijn dusdanig gegroeid dat de vrijwilligersorganisatie het werk niet meer aan kan. Alleen een beroepskracht kan soelaas bieden, zegt penningmeester Gijs Nieuwenhuis.

De Plusbus Rheden-Rozendaal maakt nu 13.000 ritten per jaar met twee auto's en twee bussen. De organisatie bestaat sinds 2012 en vervoert mensen met fysieke gebreken of ouderen die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer naar de supermarkt, de huisarts, het ziekenhuis, vrienden of familie. 

Aldus voorziet de Plusbus in de behoefte waaraan professionele vervoerssystemen als Valys niet voldoen. De gemeente Rheden subsidieert de Plusbus jaarlijks met 25.000 euro, de gemeente Rozendaal met 1.000 euro. Momenteel zijn er 32 vrijwillige chauffeurs, die 7 dagen per week ritten verzorgen. Deze ritten kunnen worden aangevraagd per e-mail of via de website van de Plusbus. Een coördinator plant dagelijks de routes. 

Groeiende vraag wordt te veel

Dierenaar Gijs Nieuwenhuis, die het driekoppige bestuur vormt samen met de Rhedenaren Herman ten Kate en Bertus Kersten, zegt dat de steeds groeiende vraag te veel wordt voor de kleine organisatie. ,,We moeten geregeld nee verkopen omdat we geen chauffeur hebben", vertelt hij. ,,Veel vrijwilligers zijn gepensioneerd  en gaan buiten de schoolvakanties op vakantie. Dat is nu. Dan sta je soms te kijken.”

Meer nog is het geringe aantal bestuursleden een probleem. ,,We hebben anderhalf jaar naar nieuwe bestuursleden gezocht, maar niemand gevonden", zegt Nieuwenhuis. ,,De functie vraagt namelijk nogal wat van je. Je bent in feite zeven dagen per week aanspreekbaar. Daar hebben weinig mensen trek in."

Einde van de Plusbus is in zicht

De situatie is inmiddels dusdanig ernstig dat het einde van de Plusbus in zicht is. Als enige redmiddel ziet het bestuur de aanstelling van een beroepskracht, die een deel van het door het bestuur uitgevoerde taken overneemt. De financiering zou moeten komen van de gemeente of zorgorganisaties. 

Wethouder Gea Hofstede zegt met de Plusbus over de problemen in gesprek te zijn. ,,Zoals bij alle initiatieven waarvan de subsidietermijn verstrijkt, bekijken we of en zo ja hoe de subsidie wordt vervolgd en onder welke voorwaarden. Over het vrijwilligerstekort wil ik graag meedenken.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Arnhem e.o.