Volledig scherm
Bernadette La Vida doet als kleine kledingwinkel wel mee aan Black Friday uitverkoop. © Herman Stöver

Black Friday in Rhenen: gezamenlijke ballonnen en ieder zijn eigen korting

RHENEN - Kleine winkeliers proberen mee te liften op het succes dat grote ketens hebben met Black Friday. In Rhenen, waar veel zelfstandige winkeliers actief zijn, doen de winkels massaal mee. Zelfs de kapper. 

Ballonnen zijn er vrijdag in ieder geval veel te zien in Rhenen. Zwarte ballonnen. Zo'n dertig winkels doen mee aan Black Friday, met korting en acties. Van kledingwinkels tot bloemisterijen, de dierenwinkel, kapper en de viswinkel.

Er zijn posters en flyers met ‘Black Friday Rhenen’ uitgedeeld aan deelnemende ondernemers in het centrum, dat op een paar grotere ketens als Hema en Albert Heijn na veel kleinere winkeliers telt.

De originele gedachte achter Black Friday

Annemarie Janssens van La Vida, waar kleding en lifestyleartikelen te koop zijn, doet voor de derde keer mee. ,,Ik verkoop de voorraad uit het najaar en winter van 2018. Dat is ook de originele gedachte achter Black Friday, de Amerikaanse winkels verkopen hun voorraad. De artikelen hier zijn vrijdag voor 10, 15 of 20 euro te koop.” Janssens heeft de rekken al klaar staan, inclusief ballonnen. 

De bekendheid van Black Friday, en daarmee het aantal grote ketens dat meedoet, wordt volgens Janssens steeds groter. ,,Hoe meer de MediaMarkt en Coolblue doen, hoe slechter het naar mijn mening is voor de kleinere winkeliers. Je wordt nu helemaal overladen met aanbiedingen via Facebook en e-mail. Ik hoop dat mensen in Rhenen blijven vrijdag. Ik zeg wel eens: hoe zou je het vinden als er geen winkels meer waren hier? Dat vinden ze vreselijk, maar dan moeten ze wel kopen bij ons.”

Quote

Je zou stom zijn als je niet meelift, toch? Het gaat tenslotte maar om één dag in 't jaar.

Ron Holdinga

Andere ondernemers in Rhenen haken aan op de bekendheid van Black Friday, door in ieder geval íets te doen. ,,Je zou stom zijn als je niet meelift, toch? Het gaat tenslotte maar om één dag in 't jaar”, zegt Ron Holdinga van Bloembinderij Buitenomme. 

Iets leuks bedenken

,,We kunnen altijd wel iets leuks bedenken. Als ze hier van de winkeliersvereniging zo'n poster komen brengen, prima, ik doe wel mee hoor. Ik snap alleen niet zo goed hoe een reisbureau of een kapper mee kan doen aan Black Friday. Die hebben toch geen voorraad? Je hoort ook veel dat het bij de grotere ketens allemaal een trucje is. Doen ze eerst de originele prijs omhoog, en dan weer omlaag. En dan beweren dat er korting op zit. Terwijl ze gewoon terug zijn bij de originele prijs.”

Korting op kleuringen

Volledig scherm
© Herman Stöver

Bij verschillende zaken, zoals Shoeby (30 procent) en kapper Ami, zijn niet alleen vrijdag maar al langer kortingen in het kader van Black Friday. ,,Korting op kleuringen”, zegt Marjolein Schoemaker, bedrijfsleider bij Ami. ,,Volgens mij is het voor het eerst dat de winkeliers echt gezamenlijk een poster hebben, terwijl wij niet eens lid zijn van de winkeliersvereniging. Maar je hoopt toch samen wat aandacht op de dag te vestigen.”

Mia Timmer van de winkel Leuk! zegt dat Black Friday vorig jaar een groot succes was. ,,Wat we dit keer precies gaan doen weet ik nog niet, dat zie ik donderdag wel. Maar we gaan wat leuks doen!”

De Vallei