Volledig scherm
Leden van de stuurgroep Spoorgat in de groenzone die dreigde volgebouwd te worden. © William Hoogteyling

Buurt opgelucht: bouwplan spoorgat Rhenen is van de baan

RHENEN Bewoners langs het Rhenense spoorgat kunnen opgelucht ademhalen. De plannen om de groene long van de stad vol te bouwen, zijn van de baan. Dat hebben bezorgde bewoners gehoord van wethouder Peter de Rooij.

Begin 2018 lanceerde de toenmalige wethouder Henk van den Berg op een van zijn laatste werkdagen ineens het plan om te gaan bouwen in het spoorgat. Dat is de ‘groene tunnel’ door Rhenen heen waar tussen de heuvels het verkeer over de N233 van en naar de Rijnbrug gaat. Op de oostflank kijken de bewoners van de Kastanjelaan en de Boslandweg uit op een mooie strook groen met lommerrijke bomen. En daar dreigden bewoners ineens aan te moeten kijken tegen huizen en appartementen.

Goed nieuws voor de buurt

Een stuurgroep Spoorgat met daarin onder andere Wieke Everts, trok gealarmeerd aan de bel bij de politiek. Deze week hadden ze goed nieuws voor de buurt. De stuurgroep was bij een commissievergadering waarin wethouder De Rooij vertelde dat het plan van de baan is. ,,Er komt geen bebouwing langs het Spoorgat op het stuk gemeentegrond vanaf de fietsenstalling tot aan de Radboudweg. De wethouder wil het groen binnen Rhenen zoveel mogelijk behouden", aldus Everts.

De gemeente bevestigt dat. De aanwonenden kregen dinsdag een brief in de bus waarin de wethouder tekst en uitleg geeft. De Rooij laat daarin weten dat de plannen van de baan zijn. Grootschalige bebouwing van de Kastanjelaan is onwenselijk met het oog op het veranderende klimaat, schrijft hij. ‘De groene buffer tussen de Kastanjelaan, Boslandweg en de Lijnweg is daarom van groot belang', aldus De Rooij.

Daar zijn de bewoners erg blij mee, laat Wieke Everts weten. ,,We blijven het wel in de gaten houden en willen ook graag dat het zwart op wit in de omgevingsvisie komt te staan.” Voor de bewoners is het nu alleen nog de vraag wat er met het zuidelijke stukje van de groenstrook gaat gebeuren. Dat hoort bij steakrestaurant Cunera, naast het NS-station.

Mogelijk woningbouw bij restaurant

B en W ziet daar wel kansen voor de herontwikkeling van restaurant Cunera, in combinatie met woningbouw eventueel inclusief het huidige parkeerterrein. De Rooij: ,,De gemeente zal daartoe geen initiatief nemen, maar zal dit overlaten aan de eigenaar van het restaurant. Ook hiervoor geldt dat rekening gehouden moet worden met beleid van de gemeente en de uitdagingen - zoals klimaatadaptatie - waarmee de gemeente te maken heeft.”

Volledig scherm
Het spoorgat van Rhenen met de N233 die door de stad heenloopt. © DG
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

De Vallei