Volledig scherm
PREMIUM
Foto ter illustratie © FRANS NIKKELS

‘Als ik benadruk dat ik soms zelf een weekend niets doe, kan een leerling daar open over zijn’

COLUMN robin smitsEind vorig jaar ontstond er wat rumoer omtrent het kringgesprek op school. Volgens sommige leerkrachten zou het pijnlijk zijn voor kinderen die in armoede leven. Zij hebben bijvoorbeeld in het weekend niets gedaan en moeten dat op maandagochtend voor een volle klas vertellen.

Begrijpelijk. Dergelijke verschillen in de klas zijn ook pijnlijk. Maar ik denk dat er een mooie taak bij de leerkracht ligt om deze verschillen bespreekbaar te maken, om er wat lucht in te brengen.

Daarnaast is het zo dat een kringgesprek bijdraagt aan mondelinge taalvaardigheid, sociale vaardigheden, luisteren en uitgestelde aandacht.

Ik gaf ooit les aan een klas met zeventien verschillende nationaliteiten. De verschillen in die klas waren nogal groot. En op maandagochtend begon ik standaard met een kringgesprek.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland