Volledig scherm
Het journalistenteam bezig met onderstaand verhaal. Aan het toetsenbord Charella Hulsbosch. foto Jan Bouwhuis

Een dag filmen en fotograferen

TIEL - "Toen ik een week geleden op school hoorde dat we dit project gingen doen, dacht ik dat het vrij saai ging worden. De leerlingen van het RSG Lingecollege gingen onderzoek doen naar het cultureel erfgoed van Tiel.

Het project was uiteindelijk niet zo saai als ik verwacht had. Ik denk dat dat vooral kwam doordat ik journalist was, omdat ik zelf veel bezig ben met fotografie en film, dat leek me wel leuk. Ik ben op veel leuke plekken geweest en heb heel veel gezien.

Van interessante dingen tot saaie dingen, het was een heel informatieve dag. We volgden groepjes uit onze klas en zagen zo hoe zij onderzoek deden naar het cultureel erfgoed. De hele dag bestond uit filmen, fotograferen en met mensen praten. Het was interessant om te zien hoe de groepjes kinderen zo geïnteresseerd bezig waren.

De eerste dag werd er van alles uitgelegd en werden er veel tips gegeven. Zo kwamen er een fotograaf en een journalist langs. Ikzelf vond de fotograaf het interessantst omdat ik zelf heel veel met fotografie bezig ben.

Op dag 2 begon het pas echt. Ik heb de hele dag mensen gevolgd, gefilmd, ondervraagd en gefotografeerd. Dit was veel leuker dan een saaie dag les op school. Ik ben onder andere in het Flipjemuseum geweest en op de plek waar vroeger de jamfabriek stond. Van alles wat ik gedaan heb, moet ik de laatste dag een verslag schrijven en een film maken. Het was heel anders dan ik verwacht had, niet saai maar juist heel leuk."

De klassen 3 van het Lingecollege kregen de opdracht hun cultureel erfgoed, in dit geval de voormalige Maatschappij De Betuwe, te onderzoeken en te beschrijven. Terwijl ze dat deden, werden ze gevolgd door klasgenoten die een journalistenrol aannamen. Het doel van dit al meer dan een jaar voorbereide project 'Wie zoet maakt, krijgt lekkers' is niet alleen hen de stad en haar historie beter te leren kennen. Op basis van informatie die ze per onderwerp van school krijgen, moeten ze allerlei presentaties samenstellen en van beeld en tekst voorzien. Daarmee doen ze vaardigheden in zelfstandig werken op die ze in de tweede fase van hun opleiding nodig hebben. Een van de schooljournalisten, Charella Hulsbosch, schreef een verslag voor de presentatie die vrijdagavond te zien is in de school, dat we hierbij afdrukken.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland