Volledig scherm
Aziaten plukken kersen © Iris Spaink

Fruittoerisme in de lift in Rivierenland

TIEL Het aantal toeristen dat naar Rivierenland trekt vanwege de lokale producten, groeit. Dat zegt directeur Richard de Bruin van het Regionaal Bureau Toerisme. 

Zoals je in delen van Frankrijk in sommige gebieden niet om de ‘caves du vin’ (wijnkelders) heen kunt, zo wordt Rivierenland steeds meer dé plek waar je niet om het fruit heen kunt. Om te halen, maar ook om te beleven. ,,We willen het merk Betuwe ook veel nadrukkelijker op de kaart zetten”, zegt De Bruin. 

Een van de hotspots van de groei is Boomgaard d'n Kerkewaerdt in Wadenoijen. De Open Kersendagen bij tuinder Aart Blom trokken afgelopen weekend ongeveer 10.000 bezoekers. Bijna twee keer zoveel als vorig jaar. De boomgaard is daarnaast een van de plekken waar dit jaar enkele bussen vol met Aziatische toeristen arriveren die in de boomgaard hun eigen mandjes met kersen plukken.
,,Je ziet dat eigenlijk het streekproductentoerisme in de lift zit. Dat is een landelijk beeld dat in Rivierenland heel nadrukkelijk naar voren komt. Touroperators zien het echt zitten om bijvoorbeeld groepen Aziaten en Duitsers daar langs te sturen.” 

Ook Rivierenlandse wijn op de kaart 

En daar speelt Rivierenland handig op in. Nu met de kersen, maar ook met andere producten. ,,Denk aan de wijn. We hebben hele mooie wijnen in dit gebied. Dat willen we laten zien en volgend jaar de nadruk op leggen.‘’ 

Daarnaast zijn er de plannen voor een fruitbelevingscentrum van Aart Blom, eigenaar van Boomgaard d’n Kerkewaerdt. Dat belevingscentrum moet over twee jaar open zijn. ,,We merken steeds meer dat mensen naar ons toe komen als uitje”, zegt Blom. ,,Waar ze vroeger alleen kwamen om kersen te kopen, willen ze er steeds meer een belevenis van maken: meer weten over de teelt, meekijken, zelf plukken. En daarbij een hapje eten en drinken natuurlijk.’’ 

Verhaal van de streek werkt

Quote

We hebben honderden bedden te weinig. Misschien wel duizend.

Richard de Bruin

Dat het verhaal van de streek werkt, hoort De Bruin inmiddels van verschillende ondernemers. ,,Pas volgend jaar kunnen we weer exacte cijfers overleggen, maar voor iedereen is nu duidelijk dat hier kansen liggen. Je kunt er echt een goed inkomen uit halen.’’ Hij hoopt  dat ondernemers elkaar aansteken. ,,Als de ene ondernemer ziet dat een ander succes behaalt met een mooi fruitstalletje met wat activiteiten er omheen, dan hoop ik dat dat die ander inspireert om het ook te doen.’’

Daarin mikt Rivierenland niet alleen op Duitsers en Chinezen, die nu met bussen naar de boomgaarden komen. ,,De belangrijkste doelgroep is de mensen uit de regio, of daarbuiten.’’ Voor hen ziet De Bruin nog wel een probleem: Rivierenland kent te weinig hotelbedden. ,,We hebben honderden bedden te weinig. Misschien wel duizend. Je ziet dat de grote hotels in Zaltbommel en Van der Valk zich toch vooral op de zakelijke markt richten. Als je kijkt naar de toeristische markt is het heel karig. Gelukkig zijn er nu wat nieuwe initiatieven. Dat er markt voor is, is nu wel duidelijk.’’  

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland