Volledig scherm

Kanzi is geen appel maar systeem

Woensdag, 26 september 2007 - GELDERMALSEN - Rubens zit in de Week van de Smaak en Kanzi wordt geplukt door een tv - sterretje. En ook voor de Junami en de Greenstar staan reclamecampagnes op til.

Want de namen van deze appelrassen zijn bij het grote publiek nog onbekend. En dat is verkeerd, vinden de directies van de Vlaamse veiling Haspengouw en Fruitmasters in Geldermalsen. Ze hebben een deel van hun commerciële toekomst gebouwd op deze appelrassen, die na een jaar of vijftien dokteren klaar zijn voor productie. De boompjes die nu de grond in gaan, kunnen een jaar of vijftien mee, en dan moet er een nieuwe smaak zijn bedacht. Want daar hebben we mee te maken: uitgebreid marktonderzoek bepaalt wat de smaak is van het publiek en daar wordt een appel bij bedacht. De Kanzi, gisteren onder de aandacht gebracht op de Geldermaalsense proeftuin waar hij mede werd ontwikkeld is dus resultaat van een manier van zaken doen. De appel zelf, de bovenstam waar het fruit aan groeit, is oorspronkelijk bedacht uit een kruissing van de Braeburn en de Gala. Mooi rood, toch een beetje zuur en in elk geval fris. De smaak blijft zelfs overeind in appeltaart.

De onderstammen zijn minder belangrijk, zeggen de experts, die hem aanpassen al naargelang grondsoort en klimaat.

"We wachten niet meer af, vroeger kweekte een teler appels en wachtte dan af of de klant ze wilde kopen. We doen het nu juist andersom. We onderzoeken wat de consument wil en maken daar een appel bij", was de boodschap van Fruitmastersdirecteur Rian Verwoert gisteren bij de start van het Kanzi-oogstseizoen.

De belangen zijn groot: de veilingen, Duitse, Italiaanse, Zwitserse en Britse fruithandels hebben de exclusieve rechten gekocht op de Kanzi. Wie wil telen sluit met de door hen opgerichte gezamenlijke bv een contract: kleur, grootte, aantal, kwaliteit en wijze van verpakken zijn voorgeschreven. Niemand ontsnapt er aan het systeem. Tekent een teler niet, dan krijgt hij zelfs de boompjes niet. Hoewel, krijgen, hij moet ze natuurlijk kopen. Tegen een prijs van ongeveer zes euro per stuk op dit moment. In de hoop op een goede oogst. De veiling zelf, ooit bedacht ter bescherming van de telers, verandert nu het systeem van fruit op de markt brengen. Wie niet meeverandert, groter en professioneler wordt kan het op den duur wel schudden, is de boodschap.

Rivierenland