Volledig scherm
Ton Diepeveen, juridisch belangenbehartiger van het meisje en haar ouders, achter de dossiers.foto Jan Bouwhuis

Leraar keert terug, leerlinge gaat dus weg

TIEL-Het gaat niet goed met het meisje dat sms-contact had met een docent van de Cambier van Nootenschool voor zeer moeilijk lerende kinderen in Tiel. De ouders van het meisje zeggen dat en betreuren het dat de leerkracht weer aan de slag mag. "Het is ongelooflijk."

Tot vorig jaar mei had de docent ongeoorloofd sms-contact met het meisje. De ouders wisten dat. "We hadden een smsje gezien dat over het weer ging. We vonden het raar maar stonden er verder niet bij stil. We vertrouwden hem. Later bleek dat ze de afspraak gemaakt hadden dat ze elk smsje zouden wissen. Doordat mijn dochter onder meer PDDNOS heeft, een vorm van autisme, is ze iemand die zich absoluut aan deze afspraken houdt, wat de docent weet."

De smsjes gingen verder. Later bleek dat ze zelfs 's nachts smsjes kreeg, volgens de moeder. "Als ze dan niet had geantwoord, sprak de docent haar daarop aan."

In het voorjaar van 2010 kwam het meisje overstuur van school omdat ze straf had gekregen van deze docent. In een smsje stelde hij dat ze in het weekend maar na moest denken over hoe ze het maandag goed kon maken. De ouders zeiden dat zij niet meer moest smsen met hem onder het mom dat zij alle kosten zelf moest betalen.

Daarop kreeg ze geld van de docent, dat ze teruggaf omdat haar ouders haar hadden geleerd dat ze nooit geld van mensen aan mocht nemen. Vervolgens kwam er een envelop via de post. Omdat deze rammelde, maakte haar moeder de brief open. Daarin zat 17,50 euro met een briefje: 'Dit geld was niet bedoeld voor de smsjes ofzo, maar voor de 175 die je al gestuurd hebt' en 'Hopelijk is het genoeg, hoewel jouw smsjes onbetaalbaar zijn'.

De ouders schrokken van het aantal en de tekst. Het briefje was de druppel. "De directeur reageerde, net als wij, geschokt."

Sms-contact met leerlingen is verboden op de school. Stichting MeTander, het overkoepelend orgaan, besloot in te zetten op een extern onafhankelijk onderzoek. Daaruit werd geconcludeerd dat er niet genoeg gronden zijn om de docent niet aan het werk te laten gaan.

Ton Diepeveen is de ondersteunende jurist van de ouders. Hij heeft twijfels bij het onderzoek en de onafhankelijkheid. Diepeveen: "Het zijn twee oud-onderwijsinspecteurs. Ik heb gebeld met het Ministerie van Justitie waaruit naar voren kwam dat beiden geen vergunning hebben om een dergelijk onderzoek uit te voeren. Dit heb ik, vijf weken voordat de resultaten naar buiten kwamen, al aan hen gemeld." Wat Diepeveen verder opvalt, is dat er staat dat het meisje zelf het initiatief nam tot contact. "Ook al zou dat zo zijn, een docent moet zo professioneel zijn dat hij dit direct afkapt en er niet op in gaat."

Diepeveen ging zelf ook met de leerlinge in gesprek. "In een ontspannen sfeer hebben we gepraat. Ze vertelde me over een ansichtkaart." Toen de docent op vakantie was, stuurde hij haar in de zomer van 2008 een kaart vanuit Italië. Daarin schrijft hij onder meer dat hij zich suf verveelt zonder het meisje. En: 'Denk aan je vakantietekst: te amo/te quiero. Daar kom je een eind mee.'

"Daar staat letterlijk in het Spaans 'Ik hou van je, Ik wil je", zegt Diepeveen. "Zo mag een docent zich nooit gedragen naar een leerlinge toe. Hieruit blijkt dat de twee al veel langer contact hadden. Ik heb deze kaart aan de onderzoekers voorgelegd, maar zij vonden het niet ernstig genoeg omdat het niet tegen het meisje zelf gezegd zou zijn. De docent had haar met de kaart willen herinneren aan een tekst die hij haar geleerd zou hebben. Geen goede tekst lijkt mij voor een meisje van toen 13 jaar dat ook nog eens zwakbegaafd is."

"Er wordt gezegd dat er geen nieuwe feiten zijn die de zaak ernstig genoeg maken om de docent te ontslaan", zegt de moeder van het meisje. Volgens haar zijn die er wel. De 16-jarige kreeg EMDR-therapie, een therapie waarbij een trauma herbeleefd wordt en aanzet tot het verwerken van het trauma. Naar voren kwamen volgens de ouders diverse gebeurtenissen zoals dat de docent volgens het meisje een arm om haar heen sloeg als hij haar spellingsopdrachten nakeek en haar regelmatig over haar wang aaide. "De psycholoog waar onze dochter regelmatig komt, vond haar veranderd. Ze is depressief, heeft woedeaanvallen en scheldt soms. Iets wat ze daarvoor nooit deed."

Daarnaast moet ze af en toe in een rolstoel zitten omdat ze door de spanning ontstekingen in haar gewrichten heeft. "Haar benen kunnen haar sommige dagen niet meer dragen door alle stress."

Diepeveen ging met het verhaal naar de politie, maar die wil zich er niet mee bemoeien omdat er geen sprake zou zijn van strafbare feiten. "Hoe dan ook, de wijze waarop de docent zich heeft gedragen, is absoluut niet moreel verantwoord", stelt de jurist.

De ouders benadrukken de school absoluut niet zwart te willen maken: "Ze kon voor ze op de Cambier van Nootenschool kwam onvoldoende lezen, schrijven en rekenen, dat heeft ze op deze school geleerd. Het ging goed met haar, ze had vrienden en leerde veel. In Tiel blijven is nu geen optie meer, het is tijd voor een nieuwe start."

Stichting MeTander zegt desgevraagd voor optimale openheid te gaan, maar wil nu geen uitspraken doen. De stichting laat het bij de verklaring die is verstuurd naar de ouders en de media.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland