Volledig scherm
De omstreden brug tussen Rusland en de Krim © ANP

Nederlandse bedrijven bouwen mee aan 'foute brug' naar de Krim

Twee Nederlandse bedrijven zijn betrokken geweest bij de bouw van de omstreden brug tussen Rusland en de Krim. Door alleen op Russisch grondgebied te werken dachten zij sancties van de EU te omzeilen. Tweede Kamerleden reageren verbaasd. Minister Ploumen heeft inmiddels een onderzoek aangekondigd.

De negentien kilometer lange Krim-brug is een doorn in het oog van het Westen. In maart 2014 nam Rusland de Krim in, zeer tegen de zin van het westen. Sindsdien zijn er strenge sancties ingesteld voor het gebied.

In Nederland ligt de hele kwestie extra gevoelig na het neerhalen van vlucht MH 17 boven Oost-Oekraïne door waarschijnlijk pro-Russische rebellen. Daarbij kwamen 193 Nederlandse passagiers om het leven. Met de brug wil de Russische president Poetin zijn greep op het eiland versterken, zeer tegen de zin van Europa en de VS.

Kleine bedrijven

Het gaat om twee kleine bedrijven. Dematec Equipment uit Dodewaard heeft een extra krachtige heihamer gebouwd, Bijlard Hydrauliek uit Milsbeek heeft daarvoor het belangrijkste onderdeel geleverd. De heihamer is begin 2016 in onderdelen verscheept naar Rusland, waar die vlakbij de Russische stad Saman aan de Zwarte Zee in elkaar is gezet. Vervolgens heeft de heimachine enige tijd zware buizen in de zeebodem gestampt, als fundering voor de pijlers van de brug. Dat is louter op onbetwist Russisch grondgebied gebeurd, zegt Dematec-directeur Derk van den Heuvel, die wereldwijd heimachines levert. ,,Volgens EU-sancties mogen we niet op de Krim aan het werk zijn, maar wel in Rusland.”

Verbazing

Tweede Kamerleden reageren verbaasd. ,,Als Nederlandse bedrijven meewerken aan deze brug, dan zet ik daar grote vraagtekens bij. Deze brug is hét symbool van de Russische annexatie. Ik wil van het kabinet weten of dit juridisch is toegestaan”, zegt Kirsten van den Hul van regeringspartij PvdA. Raymond Knops van het CDA sluit zich hier bij aan en wil dat het tot de bodem wordt uitgezocht.

Minister Ploumen zegt in een reactie dat Nederland niet wil bijdragen aan een 'normalisering' van de situatie in de Krim en dat de bouw wel zo gezien kan worden. ,,Ook als er juridisch gezien geen overtredingen zijn, verwacht de Nederlandse overheid van bedrijven dat zij maatschappelijk verwantwoord zaken doen.’’

De twee directeuren van de betrokken bedrijven ontkennen dat zij regels overtreden. Directeur Marcel Bijlard van Bijlard Hydrauliek zegt in een reactie dat hij niet wist dat de heihamer voor de Krimbrug ingezet zou worden. ,,Wij hebben gewoon een onderdeel geleverd aan een klant in Nederland. Meer niet.” 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.
  1. Introductie van een import-kleikont
    PREMIUM

    Introduc­tie van een im­port-klei­kont

    Hé, een nieuwe! En nog best jong ook, hoor ik u denken. Om beide zaken kan ik moeilijk heen. Sterker: afgelopen week zette ik voor het eerst journalistiek voet aan wal aan de overkant van de Rijn. In het gebied van de ‘kleikonten’, zoals Betuwenaren gekscherend in mijn thuisdorp worden genoemd. Joni van Essen, aandachtsgebied Tiel en min of meer import-kleikont. Aangenaam kennis te maken. Ruim een jaar schreef ik stukken voor de Vallei-editie van deze krant en probeerde ik ondertussen een opleiding af te ronden. Beide met succes, zo blijkt. Het diploma is binnen en ik ben officieel verslaggever. Zij het in een regio die ik wel ken en weleens bezoek, maar nooit heb bekeken met een journalistieke bril op. Mijn omgeving wenste me succes, al was het maar met het oversteken van de altijd drukke Rijnbrug. Maar de mensen zijn er gemoedelijk, zo werd mij beloofd. Iets om naar uit te kijken. De eerste signalen zijn in elk geval goed. Beste Rivierenlanders, u zult begrijpen dat mijn affiniteit met de regio in schril contrast staat met dat van mijn ervaren collega’s. Nóg wel. Mijn verzoek aan u is te helpen dat te veranderen. Wat beroert u en uw familie, wat maakt dat er in de buurtappgroep honderden berichten de revue passeren, waarom is de bakker over de rooie? Anders gezegd: wat houdt Rivierenland bezig? Ik hoor het graag. App, mail, bel, tweet, schrijf of reageer hieronder. Óf trek me aan m’n mouw als u me ergens ziet. Mits ik niet vast sta op de Rijnbrug, natuurlijk.

Rivierenland