Volledig scherm
Het industriespoort onder de Betuweroute en A15. Mogelijk komt hier een nieuwe weg tussen de bedrijfsterreinen Latenstein en Kellen. foto Jan Bouwhuis

Tiels industriespoor behouden of opbreken?

TIEL - Voor de spoorliefhebber oogt het zowel romantisch als nostalgisch. Oude spoorlijnen ademen doorgaans immers de geur van langvervlogen treintijden.

Maar zo'n lange en belangwekkende historie heeft het industrie- spoortje van en naar het Tielse bedrijfsterrein De Kellen niet. De bielsen, balastkeien en rails werden in de eerste helft van de jaren zestig aangelegd; vrijwel tegelijk met de bouw van de glasfabriek op het toen nog kakelverse De Kellen.

Bijna een halve eeuw later vraagt Tiels verkeerswethouder Anker zich af hoe de toekomst van het industriespoortje moet zijn: behouden of afbreken? Want zo'n jaartje of vijftien rijden er geen goederentreinen meer over dit stukje doodlopend spoor.

Anker wil van de bedrijven op De Kellen – met glasfabriek AGC voorop – weten hoe zij over het spoortje denken. Of ze er waarde aan hechten de rails te laten liggen of niet. Het onderzoek hoort bij een studie die Tiel en spoorbeheerder ProRail doen. De gemeente wil immers zowel pal naast het stationsperron als bij de Siependaallaan het spoor kruisen. Om daarover te praten moet onder andere goed in kaart zijn gebracht hoeveel treinen er feitelijk rijden en of er plannen zijn voor uitbreidingen van het aantal ritten. ProRail heeft immers doorgaans een hekel aan extra spoorwegovergangen.

"We moeten dus alle gegevens over de oude Betuwelijn op papier krijgen. Zo zullen we ook bij het ministerie van Defensie vragen wat nu precies de status van dit spoor voor hun is. Want op de Betuwelijn rust een soort strategisch belang, voor de eventuele af- en aanvoer van wapentuig", licht Anker toe. Iets dat een jaar of tien geleden ook eens gebeurde, toen tanks vanuit Duitsland door de Betuwe naar de Rotterdamse haven werden gereden om vandaar uit naar het Golfgebied te worden getransporteerd.

Maar een andere kwestie is dus het industriespoortje. Bijna twee kilometer oostelijk van station Tiel buigt het af en leidt het via een talud naar maaiveldniveau. Achter de gemeentewerf volgt dan een scherpe boog om pal voor het Amsterdam-Rijnkanaal onder de oude Betuwelijn, de A15, de Betuweroute en de Grotebrugse Grintweg door te leiden. Meteen gevolgd door weer een wissel: één spoor pal langs de kanaaldijk richting AGC-glas, eentje langs de Kellenseweg richting de Zuiderhavenweg.

Met name dat laatste spoor is op sommige plekken nauwelijks meer zichtbaar. Onkruid en vooral struiken zijn volledig over het spoor heengegroeid. De lijn naar AGC ligt er een stuk 'bruikbaarder' bij: even met de grasmaaier er overheen en de stalen wielen kunnen er weer over.

Anker noemt een voordeel van het verwijderen van het spoor. "Als je er niets meer mee doet kun je die rails beter weghalen. Het lijntje hindert namelijk ook de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de bedrijfsterreinen Latenstein en De Kellen. Zo'n weg zou precies daar kunnen lopen, zo pal langs het Amsterdam-Rijnkanaal."

Maar de wethouder realiseert zich ook dat er nadelen aan het opbreken van de spoorlijn kleven. "Als het eenmaal weg is krijg je de rails daar nooit meer terug. Je hebt vanaf De Kellen wel een railverbinding via de stations Tiel en Geldermalsen met de Betuweroute. Dan zou je er zelfs aan kunnen denken om met een brug over het kanaal Medel daarop aan te sluiten", aldus Anker. "Dat hoeft niet eens zo heel veel te kosten. Allemaal zaken waar we nu goed over moeten nadenken, voordat we de knoop over het voortbestaan van dit industriespoor doorhakken."

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland