Volledig scherm
Vier demonstranten spraken medewerkers van het Aldi-hoofdkantoor in Culemborg aan en trakteerden op een pak eerlijke melk. © William Hoogteyling

'We hoeven geen kop koffie van Aldi, we willen eerlijke melk'

CULEMBORG - Met slechts vier demonstranten hield Milieudefensie dinsdag een vriendelijke maar serieuze actie bij het hoofdkantoor van Aldi in Culemborg. Het doel: alleen nog eerlijke melk in de schappen.

,,Goedemorgen, mag ik u een pak duurzame melk aanbieden?’’ Niet elke medewerker van het Aldi-hoofdkantoor in Culemborg zit te wachten op een gesprekje met Bart van Opzeeland. Als campagneleider voedsel van Milieudefensie vraagt hij met een groepje actievoerders aandacht voor duurzaam geproduceerde melk bij de hoofdkantoren van de zes grootste supermarkten van Nederland. 

Quote

Er is ons koffie aangeboden, maar behalve een akkoord op eerlijke melk nemen we niets aan van Aldi en de andere supers

Bart van Opzeeland, Milieudefensie

De directie van Aldi was sportief genoeg om zich even te laten zien aan de demonstranten. ,,U weet dat we ermee bezig zijn’’, luidt de reactie terwijl de bestuurders een pak van een meter hoog in ontvangst nemen. 

Koffie drinken de strijders ondanks de kou niet. ,,Het is ons aangeboden, maar behalve een akkoord op eerlijke melk nemen we niets aan van de supers’’, klinkt Van Opzeeland strijdbaar.

'Meer geld voor boer'

Na Albert Heijn, Jumbo en Lidl was gisteren Aldi aan de beurt, Plus en Coöp volgen. Overal vertellen de mannen het zelfde verhaal: de veehouderij draagt bij aan opwarming van de aarde. Melkveehouders willen best duurzamer produceren, maar verdienen zo weinig aan de melk dat de nodige investeringen daarvoor niet kunnen worden gedaan. 

,,Een boer krijgt nu 40 cent per liter, dat moet omhoog naar 43 cent. Op die manier verdient de boer aan zijn melk en heeft een melkveehouder ruimte om te investeren in duurzame productie van melk’’, stelt Van Opzeeland.

Liter melk 6 cent duurder

In de supermarkt zou een pak melk 6 cent duurder worden. Volgens onderzoek dat Milieudefensie door een onafhankelijk bureau liet uitvoeren, heeft 80 procent van de consumenten dat geld graag over voor eerlijke melk. Achter dat duurzame zuivelproduct gaan volgens de milieustrijders  veel verbeteringen schuil. Zo hoeft een boer minder koeien te houden, krijgen de dieren meer ruimte en meer buitenlucht. Voor de vervaardiging van betaalbaar voer is daarnaast geen Zuid-Amerikaans oerwoud meer nodig.

,,Er wordt met de supermarkten, de boeren en de Campina's van deze wereld wel gesproken over verduurzaming, maar het duurt allemaal veel te lang’’, vindt Van Opzeeland. ,,Ze komen al snel met het argument dat driekwart van ons melk naar het buitenland gaat. Maar laten we dan in Nederland beginnen. Al zou eerst alleen onze eigen melk eerlijk zijn, dat is al een mooie stap.’’

Volledig scherm
Boeren en consumenten delen, tijdens een actie van Milieudefensie voor het hoofdkantoor van Albert Heijn, honderden pakken duurzame melk uit aan het personeel van Nederlands grootste kruidenier. Gewone melk levert te veel milieuschade op. Milieudefensie wil dat Albert Heijn de boeren een paar cent extra betaalt voor hun melk, zodat zij milieuvriendelijker kunnen werken. © Jordi Huisman/Milieudefensie

Voor een demonstratie van 'boze boeren en burgers' valt de strijdkracht met vier mannen in Culemborg wat tegen. De boeren zouden er volgens milieudefensie wel bij willen zijn, maar dat past niet in het schema met het melken van de koeien.

Jort Schuitemaker is de enige boze burger bij het hoofdkantoor van Aldi. ,,Ik heb me door berichten van Milieudefensie op Facebook verdiept in deze situatie. Waarom? Omdat ik een beetje voorzichtig wil zijn op onze wereld. Ik wil goed zorgen voor de planeet die we straks doorgeven aan de kinderen die ik ooit ook hoop te krijgen. Veel mensen hebben niet door dat de melk in de supermarkt nu niet duurzaam is. Een beetje bewustwording bij de mensen zelf zou geen kwaad kunnen.’’ 

Reactie Aldi

Binnen de Duurzame Zuivelketen werken boeren, melkproducenten, retailers en maatschappelijke organisaties als Natuur & Milieu samen aan de verduurzaming van de Nederlandse zuivel. Vorige week hebben we een constructief gesprek met Milieudefensie gevoerd en is benadrukt dat een ketenaanpak voor de verduurzaming van zuivel vereist is.

Rivierenland