Goocheldozen

Voor liefhebbers van de politieke goocheldoos zijn het gouden tijden. De soap rond vliegveld Lelystad heeft alle ingrediënten in zich. Als het niet zo'n treurige soap was, kon je ervan genieten. Dat vliegveld moet er komen, daar helpt geen lievemoederen aan. De protesten ertegen zijn 'rituele rimpelingen', de commissaris van de koning van Flevoland zei het in zijn nieuwjaarstoespraak.

Quote

Benieuwd welke toverformu­le deze keer het onmogelij­ke mogelijk maakt

Eerst hadden we de geheime overleggen onder leiding van Hans Alders, de bureaucratenfluisteraar van Nederland. Daarna kregen we de fouten in de rekensommen over de geluidsoverlast. Die sommen zijn zo ingewikkeld dat een leek ze niet kan doorgronden. Helaas voor het kabinet had een actiegroep een deskundige in huis.

En nu, met de verkiezingen voor de gemeenteraad in zicht, gaan de nieuwe goocheldozen open. Het is de fase van het Grote Meebewegen, van politieke partijen die begrip hebben voor de zorgen, die schouder aan schouder staan met de bevolking. Wie er echt begrip heeft, zien we pas na de verkiezingen.

De baas van de Luchtverkeersleiding Nederland liet weten dat het nog maar de vraag is of de vliegtuigen na 2023 wel hoger kunnen vliegen. Minister Cora van Nieuwenhuizen reageerde een dag later kordaat: de vliegtuigen moeten na 2023 hoger, het is een randvoorwaarde!

Zo lijkt het eerst alsof de ellende nóg groter wordt dan gedacht, waarna de minister bezweert dat zij er voor zal zorgen dat het precies zo erg blijft als je al dacht. Was dat niet prachtig? Streed zij niet zij aan zij met de mensen? Ze was als de goochelaar die je horloge van je pols jatte, hem vanachter je oor terug toverde en teruggaf. Hier, een gloednieuw horloge!

De archieven van de ministeries zitten bomvol randvoorwaarden waarover niet te onderhandelen viel, maar waarover bij nader inzien toch onderhandeld moest worden. Als straks de eerste vliegtuigen over het oneindig laagland en de heuvels van de Veluwe scheren, zal blijken dat de wereld ingewikkeld is. Heel ingewikkeld. Die herindeling van het luchtruim was een monsterklus, er waren belangen waar nog niemand aan gedacht had. De bewoners moesten nog maar wat langer overlast accepteren, de tanden op elkaar, in het belang van de BV Nederland.

Meer dan twintig jaar geleden woedde een hoogoplopende discussie over nachtvluchten naar het vliegveld van Maastricht. Premier Kok bedacht de oplossing: de vluchten mochten alleen in de randen van de nacht. Die rand bleek nogal breed, tot twee uur om precies te zijn. Benieuwd welke toverformule deze keer het onmogelijke mogelijk maakt.

Columns