Volledig scherm
Michael Luesink met gedeputeerde Anne-Marie Spierings in de ‘keuken’ van het Bossche bedrijf BOON. © Wim Hollemans


Miljoen euro en een pluim voor Bosch bedrijf BOON: ‘Wij maken er geen potje van’

DEN BOSCH - Wat kun je allemaal uit een boon halen? Veel. Dat weet Michael Luesink die deze peulvrucht sinds 2015  op de kaart wil zetten met zijn bedrijf BOON dat is gevestigd aan de Bossche Tramkade. Twee investeerders steunen hem sinds kort met één miljoen euro om ook de Europese markt te veroveren.

,,We voeren gesprekken in Engeland, Duitsland, Zweden en Denemarken om nog meer impact te maken’’, zegt Luesink over het bedrijf BOON dat  allerlei producten van bonen produceert en verkoopt zoals broodjes bapao, nuggets, chili’s en curry’s. Daar komt geen enkel dierlijk product aan te pas, dus ook geen vis, melk of ei. BOON lag al in het eerste jaar in de schappen van Albert Heijn en inmiddels in de meeste supermarkten. Het gaat om zo'n 2.000 winkels.

Aanmoedigingsprijs

Woensdagochtend werd de ondernemer door gedeputeerde Anne-Marie Spierings  beloond met de maandelijkse Agrofoodpluim. Dit is een aanmoedigingsprijs voor ondernemers die een ‘innovatieve bijdrage leveren aan een vitale, duurzame en maatschappelijk gewaardeerde agrofoodsector in Brabant’. 

Luesink begon met het bedrijf BOON op toen hij ‘Food innovation’ studeerde aan de HAS. ,,De meeste aandacht ging in die tijd naar soja, insecten, lupine en zeewier, maar ik zag kansen in bonen”, zegt Luesink die zijn afstudeeropdracht wijdde aan de overgang dierlijke naar plantaardige eiwitten. Dat had hij geleerd tijdens zijn reizen naar Zuid-Amerika en Azië, waar bonen volgens hem ‘volledig geaccepteerd zijn’.

Tekst loopt door onder video  

‘Ander rondje lopen in de supermarkt’

BOON wil het Nederlandse voedingspatroon verduurzamen met een duurzame bedrijfsvoering. De productie vindt plaats bij zes partners waaronder de Brabantse voedingsproducent Dalco. 

Luesink beseft dat het lastig is om het gedrag te veranderen. ,,Het is heel moeilijk om mensen zover te krijgen dat ze een ander rondje lopen in de supermarkt.” Daarom richt BOON zijn pijlen ook op andere plekken.  Muziekfestivals bijvoorbeeld, omdat ‘mensen daar open staan voor andere, meer experimentele voeding’. ,,Kennismaken met de boon is belangrijk, want als je dat doet, dan ga je voor de bijl. Op dit moment wordt de boon vooral gezien als een vleesvervanger. Maar ik denk dat dit slechts een tussenfase is en dat het straks heel normaal is om chili sin carne te eten.”