Hoofd en hart bij Agatha in disbalans
DEN BOSCH - ‘Agatha’ van theatergroep Matzer gaat over het ultieme gevoel van weemoed en geluk, in een onmogelijke liefde. Het is eveneens het debuut van de veelbelovende regisseur Liliane Brakema bij Matzer.
Woensdagmiddag. De repetitieruimte van theatergroep Matzer in de Bossche Verkadefabriek. In de ruimte staan grote blokken, het lijkt op de Berlijnse muur. Of op het verweerde beton van een bunker aan het strand. Ervoor ligt zand, dat langzaam aan het opdrogen is. Acteurs Wendell Jaspers en Ali-Ben Horsting staan er met hun blote voeten in. Regisseur Liliane Brakema zit aan een tafel, met het script voor zich. Jaspers en Horsting repeteren zich door een gedeelte van de voorstelling. Jaspers heeft Horsting verteld dat ze bij hem weggaat. ,,Jij zou me nooit verlaten hebben”, zegt ze tegen hem. Horsting: ,,Het was geen misdadige liefde.” Vanachter de tafel laat Brakema zich horen. ,,Je kan wat meer ruimte laten als je spreekt over misdadige liefde. Zeg mis-da-di-ge liefde; het is niet jouw woord. Misdadig is het woord van de anderen. Als die anderen er niet waren, hoefde je dat niet te zeggen.”
Agatha, naar een roman van de Franse schrijver Marguerite Duras (1914-1996), is het debuut van Brakema bij Matzer. ,,Madeleine Matzer zou het oorspronkelijk zelf regisseren. Maar ze zei tegen me: ‘Dit past helemaal bij jou’. Mijn stukken gaan vaak over een disbalans tussen wat het hoofd wil en het hart doet. Dat zit hier ook heel erg in. Madeleine zei: ‘Als ik het ga maken, gaat het heel erg over taal. Bij jou gaat het ook over het fysieke’.”
Brakema (1987) is een van de grote theaterbeloften van Nederland. Ze studeerde in 2015 af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam met de voorstellingen Gif en De Wilde Eend. Die laatste werd in dat jaar door het Nederlands Theaterfestival geselecteerd als een van de tien beste voorstellingen van dat seizoen. Tevens won ze de André Veltkampprijs.
In het keukentje van Matzer, als Jaspers en Horsting zijn vertrokken, vertelt ze dat ze behoorlijk schrok van al die aandacht. ,,Ik had toen heel snel heel veel voorstellingen kunnen gaan maken, maar ik heb gekozen voor plekken waar ik mij kon ontwikkelen zonder aan verwachtingen te moeten voldoen. Bij het Noord Nederlands Toneel (NNT) mocht ik in een studio onderzoek doen naar mijn fysieke theatertaal. En ondertussen kon ik producties maken in België en Duitsland. Agatha is pas mijn tweede voorstelling na terugkomst in Nederland. Afgelopen herfst heb ik bij NNT Er zal iemand komen gemaakt, ook met Wendell Jaspers. Het was fijn en spannend om even weg te zijn.”
Tragikomisch
Agatha gaat over een onmogelijke liefde. Brakema: ,,Het gaat over de meest diepe, oprechte, speelse en vrije vorm die liefde kan hebben. Het zijn geliefden die afscheid van elkaar nemen. De vrouw zegt, ‘onze liefde stopt hier’. Maar twintig uur later zit ze er nog. Dat vind ik spannend. Voor mij zit er ook iets tragikomisch in, tussen wat het hoofd wil en het lichaam doet.”
Duras’ liefdesverhaal leent zich voor het theater. Het speelt zich bij Duras af in een oude villa bij de zee, maar Brakema koos samen met vormgeefster Sanne Danz bewust voor een ander decor. ,,Het is voor mij een ruimte van herinneringen, een soort mentale ruimte. In het eerste deel zijn de acteurs net twee kinderen die rennen in het zand en onder de modder zitten. Dan is het meteen heel fysiek.”
Brakema steunt bij haar bewerking sterk op het spel van haar twee acteurs. ,,Het is belangrijk wie zij zijn. De eerste drie weken heb ik Wendell en Ali-Ben alleen uitgenodigd om zich de prachtige taal fysiek eigen te maken, zodat het geen toneelstukje gaat worden. Want dan wordt het lelijk en eendimensionaal. Bij dit stuk gaat het over de fysieke aanwezigheid tot de ruimte, tot elkaar en tot de taal.”
Het was ook die taal die haar soms tot wanhoop dreef. Met zinnen als: ‘het is die onmogelijkheid waarin hij zich ophield om van haar weg te gaan die ertoe heeft geleid dat zij kon overwegen van hem weg te gaan’. Duras laat haar hoofdpersonage dat soort zinnen uitspreken en ze moeten even tot je doordringen. ,,Ja, het is soms zware taal. We hebben niet veel veranderd aan de tekst. Soms wilde ik het stuk het raam uit gooien. Maar dat punt zijn we ook weer voorbijgekomen. Praten is een poging om de dingen die ze voelen uit te drukken of om ze juist zo ver mogelijk weg te stoppen.”
Eer
Voor Brakema was het een eer om door Matzer gevraagd te worden. ,,We kennen elkaar al lang. Al voordat ik geselecteerd werd voor het Theaterfestival had ze me gevraagd om naar Den Bosch te komen. Maar vier jaar geleden kreeg Matzer in eerste instantie geen subsidie en werd ik ondertussen gevraagd door het NNT en NT Gent. Het is mooi dat we nu weer bij elkaar zijn gekomen. We delen veel in thematiek. Net als Madeleine maak ik voorstellingen voor het publiek, niet omdat ze goed zijn voor mijn carrière.”
,,Ik maak theater over iets wat volgens mij ontbreekt in de samenleving en in mijn leven. Iets waar we te weinig van hebben. We moeten heel veel. We krijgen heel veel mogelijkheden, maar het voelt soms als te gehaast. Veel generatiegenoten van me zijn ziek, krijgen een burn-out. Het theater is een plek om tijd te hebben, een plek waar je hoofd en hart bij elkaar brengt. Ik zou bezoekers tijd willen geven, tijd om te ervaren wat je echt belangrijk vindt.”
Matzer: Agatha. Regie Liliane Brakema, spel Wendell Jaspers, Ali-Ben Horsting. Te zien: o.a. Den Bosch, Verkadefabriek 20/2 (try-out), 5/3 t/m 7/3. Oss, Groene Engel 12/3; Waalwijk, De Leest, 11/4; Den Bosch, Verkadefabriek, 16 en 17/4.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent. -
PREMIUM
Opvang bij Bosschenaren thuis is voor Oekraïense vluchtelingen een warm bad
DEN BOSCH - De meeste Bossche gastgezinnen zien de opvang van Oekraïners als een vanzelfsprekendheid die recht uit het hart komt. Het is dan ook niet vreemd dat veel oorlogsvluchtelingen de opvang als een warm bad ervaren. Maar hoe is het om plotseling samen in één huis te leven? Drie afzonderlijke verhalen illustreren de dagelijkse praktijk. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
PREMIUM
Zit er tussen al die bezoekers van de open dag misschien een nieuwe collega?
VINKEL/DEN BOSCH - Door de krapte op de arbeidsmarkt moeten bedrijven alles uit de kast trekken om nieuw personeel binnen te halen. En dus houdt het Vinkelse aannemersbedrijf FPH Ploegmakers twee jaar na het 35-jarig bestaan een open dag. En rijden er gekke autootjes door Den Bosch. -
Jan Hoskam krijgt bij afscheid ‘link’ met Innovatie Kwartier Den Bosch
DEN BOSCH - De naam Jan Hoskam wordt gekoppeld aan het toekomstige Innovatie Kwartier Den Bosch op het terrein van Grasso. Die belofte deed burgemeester Jack Mikkers donderdagmiddag bij het afscheid van Jan Hoskam als wethouder van de gemeente Den Bosch.
-
Raoul Heertje laat zich vanuit de Verkadefabriek inspireren door mensen uit alle Bossche windrichtingen
DEN BOSCH - Comedian, schrijver en programmamaker Raoul Heertje strijkt neer in de Verkadefabriek. Niet om eenmalig een show weg te geven, maar om te werken aan een theaterprogramma. De inspiratie daarvoor haalt hij uit optredens en initiatieven met de Verkadefabriek. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
Met video
Zwaargewonde man die bij auto in natuurgebied Helvoirt werd gevonden is 68-jarige Bredanaar
HELVOIRT/BREDA - De man die vrijdagochtend zwaargewond werd gevonden in een natuurgebied in Helvoirt, blijkt een 68-jarige Bredanaar te zijn. Het politie-onderzoek naar het mogelijke misdrijf is zaterdagmiddag nog in volle gang.