Volledig scherm
Finale van de mixed teams op de Parade, tussen de kastanjebomen, aan de voet van de Sint-Jan en voor een propvolle tribune. © Roel van der Aa

Schot in de roos voor Den Bosch: WK handboogschieten trok 77 miljoen kijkers wereldwijd

DEN BOSCH - Het wereldkampioenschap handboogschieten in Den Bosch was wereldwijd een televisiehit: maar liefst 77 miljoen kijkers trok het evenement. Het grote sportevenement leverde stad en regio het nodige extra geld op. 

Winkeliers en ondernemers in Den Bosch en omgeving hebben voor ongeveer 4,6 miljoen euro extra omzet gedraaid door het WK Handboogschieten in juni. Dat blijkt uit onderzoek van Mulier Instituut en de Fontys-opleiding SPECO Sportmarketing. 

Ruim 10.000 bezoekers

Dat miljoenenbedrag gaven sporters, begeleiders en bezoekers van de wereldkampioenschappen voor valide en invalide sporters tussen 3 en 16 juni uit in hotels, winkels, horeca en musea. Al deze extra omzet was er niet geweest zonder het WK, dat werd gehouden in het Zuiderpark en de Parade. 

De wedstrijden zelf trokken  ruim 10.000 bezoekers.  Zij gaven het evenement een hoog rapportcijfer voor de organisatie: een 8,3. Sporters zaten daar met hun waardering niet ver vandaan: 8,2. Er was vooral veel lof  (rapportcijfer 9) voor de finalelocatie op de Parade, tussen de kastanjebomen en aan de voet van de Sint-Jan. 

6000 scholieren met een boog

De gemeente (375.000 euro) en de provincie (205.000 euro) droegen flink bij in de kosten van het evenement. Zij hadden daarbij onder meer als voorwaarde gesteld dat er ook verschillende side-events moesten komen om een zo breed mogelijk publiek te trekken. Nog eens ruim 13.000 mensen kwamen via andere activiteiten in aanraking met het evenement. Zo werden onder anderen een BowBingo voor eenzame ouderen georganiseerd, clinics voor mensen met een beperking en concentratietrainingen voor eindexamenkandidaten. En in Den Bosch konden zo’n 6.000 basisscholieren zelf schieten met een boog.

Volledig scherm
Eric Kersten © Cor Vos

Organisatiedirecteur Eric Kersten is blij met de uitkomsten van het onderzoek. Opvallend is dat atleten minder tevreden waren met het vervoer van en naar de hotels. ,,Een aantal hotels lagen verder weg. We hadden daardoor te maken met de drukke spits rond de stad. Maar elke atleet is altijd op tijd geweest.”