Volledig scherm
Jan Rietman keert na dertig jaar terug met het muziekprogramma Los Vast. © ANP Kippa

Jan Rietman keert eenmalig terug met Los Vast

Jan Rietman keert na 30 jaar terug met het muziekprogramma Los Vast. Op 21 september presenteert Rietman de show in het Oude Luxor in Rotterdam. Ook wordt het programma uitgezonden op NPO Radio 5.

Rietman kreeg regelmatig de vraag of hij zijn oude show weer wilde oppakken, vertelt hij in De Telegraaf. ,,Maar om dit zomaar even te doen? Daar had ik geen zin in.” De presentator veranderde van mening toen hij hoorde dat uit onderzoek bleek dat hij nog steeds wordt gezien als een van de meest bepalende radiomakers van Nederland. ,,Toen ik dat zag, begon er wat te kriebelen.”

Los Vast werd in de jaren 80 op zaterdagmiddag uitgezonden. Elke week traden Nederlandse artiesten live op in de show, die altijd werd gepresenteerd door Jan Rietman. Grote namen als Herman Brood en Doe Maar brachten een bezoek aan het programma. In 1990 stopte de show.

Toezeggingen

Inmiddels heeft Rietman veel zin in de comeback. ,,Ik dacht: misschien moeten we het maar doen, een nieuwe aflevering! Ik ben wat artiesten uit die tijd gaan bellen en ze reageerden allemaal enthousiast. Ze stelden allemaal dezelfde vraag als toen: ‘Zijn er wel genoeg consumptiebonnen?’.”

Volgens Rietman stromen de toezeggingen binnen. Henk Westbroek, Lee Towers, Nol Havens, Hans de Booij, Toontje Lager en Drukwerk hebben al laten weten dat ze komen. Ook de Los Vast Superband treedt weer op. Het gaat om een eenmalige comeback die wordt uitgezonden tijdens de Week van de Jaren Tachtig op NPO Radio 5.

  1. Van deze mierzoete Britse kerstreclames springen de barsten in je glazuur
    video

    Van deze mierzoete Britse kerstrecla­mes springen de barsten in je glazuur

    De Staatsloterij-commercial met in de hoofdrol het spuuglelijke schoothondje Frekkel was eind vorig jaar met voorsprong de meest tranentrekkende en warmbloedige kerstreclame op de Nederlandse televisie. Maar het kan allemaal nog zieliger, sfeervoller, bombastischer en extremer. De flitsende najaarscommercials die momenteel in Groot-Brittannië op de buis zijn, spannen de kroon. Het zijn in veel gevallen peperdure, met emoties overgoten minifilms die zó mierzoet zijn dat spontaan de barsten in tandglazuur kunnen springen. Zoals die van ‘zingende winterpeen met schaafangst’ Robbie Williams voor grootgrutter Aldi. Kijk, huiver en geniet!