Kees van der Spek stuit in Nigeria op bitcoin-oplichter John de Mol
Misdaadjournalist Kees van der Spek heeft voor zijn RTL-programma Oplichters aangepakt in Nigeria een van de mannen gevonden achter de nepadvertenties waarin BN'ers bitcoinproducten lijken aan te prijzen. In de uitzending van morgenavond op RTL 5 laat hij zien hoe de politie van Nigeria de man heeft aangehouden, maakte Van der Spek vandaag bekend.
Delen per e-mail
De programmamaker wist via een list online contact te leggen met twee mannen die deel uitmaken van de bende achter de nepadvertenties. Een van hen bevond zich in Siberië, de ander in Benin City in Nigeria. Toen bleek dat de tweede persoon zich langere tijd op één locatie bevond, nam Van der Spek het vliegtuig om de man op te sporen.
Volgens Van der Spek is het de eerste arrestatie in deze zaak, die verder reikt dan de Nederlandse slachtoffers. In de VS zijn soortgelijke nepadvertenties opgedoken.
Meerdere BN'ers
John de Mol stapte onlangs naar de rechter om een einde te maken aan de valse advertenties op Facebook met zijn naam en foto. BN'ers als Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato schaarden zich achter de Talpa-oprichter.
De rechter oordeelde dat Facebook de nepadvertenties waarin John de Mol bitcoinproducten lijkt aan te prijzen, moet weren. Ook verplichtte de voorzieningenrechter in Amsterdam Facebook om de identiteit van de partijen die achter de misleidende advertenties zitten, te onthullen aan De Mol. Het is niet duidelijk of dit inmiddels is gebeurd. Facebook overwoog na de uitspraak een hoger beroep.
Cloaking
Eerder benadrukte Facebook al tal van maatregelen te nemen tegen misleidende advertenties, van verbeterde automatische detectie vooraf tot striktere handhaving bij overtredingen achteraf. Dat is niet makkelijk omdat de oplichters vaak vanuit het buitenland werken, steeds wisselen van website, en zich online ‘vermommen’ - cloaking heet de techniek waarmee advertentiemakers stiekem naar andere websites verwijzen, zodat ze buiten het zicht van de digitale detectiemechanismen blijven.
Mede daarom start het bedrijf in Nederland deze maand met een test om misleidende advertenties makkelijk te rapporteren: ,,We kunnen niet elke misleidende advertentie tegenhouden”, schreef Facebookmanager Arno Lubrun in een ingezonden artikel. ,,Maar we werken er hard aan en worden er elke dag beter in.” Het advertentiesysteem van Facebook is vrijwel volledig geautomatiseerd, het bedrijf verdient daar vorstelijk mee. Alleen dit jaar noteert het platform ruim 45 miljard dollar aan advertentie-inkomsten.
Verder in het nieuws
-
‘Weinstein treft schikking met slachtoffers voor 25 miljoen dollar’
De gevallen filmproducent Harvey Weinstein (67) en de leiding van zijn failliete filmstudio treffen een miljoenenschikking met tientallen vermeende slachtoffers van de filmproducent. Het gaat volgens betrokken advocaten om meer dan dertig actrices en voormalig medewerkers van Weinstein. Dat bericht The New York Times. -
Peter Pannekoek ontbreekt bij show maar roast Ali B alsnog in keiharde video
Sinds The Roast van Gordon brak Peter Pannekoek pas echt door bij het grote publiek. Bij Giel Beelen en Johnny de Mol was hij wederom van de partij en was keer op keer de ster van de avond. Bij de Roast van Ali B ontbreekt de cabaretier echter, maar hij kon het toch niet laten om nog even wat van zich te laten horen. ,,Vroeger waren er grenzen, totdat Ali B de dood van zijn eigen vader misbruikte om geld te verdienen.’’ -
Gaby Blaaser is The Bachelorette in Nederlandse versie van RTL
RTL haalt de datingshow The Bachelorette naar Nederland toe met in de hoofdrol voormalig GTST-actrice en tegenwoordig Instagraminfluecer Gaby Blaaser. Het programma is een megahit in de Verenigde Staten en in Nederland was de spin-off The Bachelor al eens te zien. Blaaser is enthousiast: ,,Dit romantische sprookje wil ik echt wel aangaan.’’ -
Schadevergoeding voor cover met zoontje Hazes en tekst: ‘Hoe leg je hem dit uit?’
Evert Santegoeds, hoofdredacteur van roddelmagazine Privé, heeft in zijn column spijt betuigd voor de cover met het zoontje van André Hazes. Toen de relatie van de volkszanger met Bridget Maasland net bekend werd, kopte het tijdschrift ‘Kleine jongen, hoe leg je hem dit uit?’ in combinatie met een foto van kleine Dré. Het weekblad heeft ook een schadevergoeding betaald. -
PREMIUM
Fenomenale vertolkingen van Anthony Hopkins en Jonathan Pryce in The Two Popes
Deze site brengt elke week recensies van films die in première gaan. Deze keer: de dramafilm The Two Popes, de jeugdfilm Mees Kees in de wolken, de avonturenfilm The Aeronauts en de romantische komedie Huisvrouwen bestaan niet 2.
-
PREMIUM
Tickets Eurovisie Songfestival in de verkoop; Dit is waarom mensen er zoveel geld voor betalen
NIJMEGEN - Om 12.00 uur donderdagmiddag start de verkoop van de tickets voor de shows van het Eurovisie Songfestival in mei. Ondanks prijzen van 250 euro voor een zitplaats in de finale, tot 800 euro voor een pakket met zes shows, wordt een stormloop verwacht. Waarom betalen mensen er zoveel geld voor? -
3FM-dj Rámon zegt Serious Request af en neemt voorlopig rust
3FM-dj Rámon Verkoeijen zal voorlopig niet op de radio te horen zijn. De 33-jarige radiomaker moet ‘wegens persoonlijke omstandigheden’ voorlopig rust nemen. Dat betekent dat hij ook niet meedoet aan Serious Request, dat volgende week begint. Verkoeijen was al enige tijd niet meer in de uitzending Mark + Ramon te horen. -
NPO Radio 2 gaat hitlijst vol reclamemuziek uitzenden
Het is geen Top 2000, maar Radio 2 gaat een Top 40 uitzenden vol met reclamemuziek. Denk hierbij aan De Postbank met 15 miljoen mensen, KLM met One Day I'll Fly Away en Lidl met Little Brown Bag. Liedjes die onlosmakelijk verbonden zijn geraakt met de merken die ermee adverteerden.