Volledig scherm
De delegatie van Maastricht tijdens de feestelijke presentatie afgelopen juli van het ‘bidbook’, waarin de Limburgse plannen stonden. © ANP Kippa

Maastricht rekende zich al rijk met Songfestival: 100.000 overnachtingen

Toen het nog in de race was als gaststad, had Maastricht torenhoge verwachtingen van het Eurovisie Songfestival 2020. De stad schatte er zo’n 100.000 overnachtingen in Zuid-Limburg uit te slepen en zo’n 20 miljoen aan inkomsten. Dat blijkt uit stukken die de gemeente gisteren voor het eerst openbaar heeft gemaakt.

Rotterdam troefde Maastricht uiteindelijk als gaststad af omdat Ahoy beter uitgerust was voor de tv-shows, maar de Limburgse stad verkneukelde zich afgelopen zomer al op een grote financiële slag, zo blijkt uit het zojuist vrijgegeven rapport met de lange titel ‘Prognose economische en media impact Eurovisie Songfestival 2020 in MECC Maastricht’.

Daarin staat dat Zuid-Limburg rekende op de komst van 49.000 bezoekers, waarvan de helft uit het buitenland. Die zouden dan garant staan voor zo’n 100.000 overnachtingen, waarvan 60 procent in Maastricht zelf en de rest in de provincie. In Maastricht zou een toerist dan gemiddeld 75 euro per nacht aan een kamer uitgeven. Alle uitgaven tezamen kwamen dan op 20,2 miljoen, waarvan de bulk voor Maastricht: 15,4 miljoen euro. Het hele zaakje zou dan ook nog eens 207 extra banen opleveren en 280.000 euro aan toeristenbelasting.

Stockholm

Volledig scherm
Duncan na het winnen van het Songfestival 2019 op Schiphol. © EPA

Maastricht dagdroomde ook al over de zogeheten ‘mediawaarde’: hoeveel ‘gratis’ reclame het Songfestival, dat gemiddeld 180 miljoen kijkers trekt, de stad en de provincie oplevert. Die mediawaarde werd ingeschat op maar liefst 55 miljoen euro. De verwachting was dat er zo’n 50.000 á 60.000 berichten over het Songfestival zouden verschijnen die 1,6 miljard lezers zouden bereiken. En dat stond dan nog los van de reuring op sociale media.

De bedragen baseerde Maastricht hoofdzakelijk op de inkomsten in andere gaststeden. Zo hield Kopenhagen in 2014 16,6 miljoen over aan het Songfestival en Stockholm in 2016 31 miljoen. Maastricht durfde niet te speculeren over de inkomsten op lange termijn: ook andere gaststeden melden daar weinig over. Wel gaven zeven op de tien bezoekers in bijvoorbeeld Stockholm aan opnieuw een trip naar de stad te overwegen en in Kopenhagen was dat zelfs 82 procent.

Finale

Al eerder werd bekend dat Maastricht en de provincie Zuid-Limburg deze zomer bereid waren gezamenlijk 18,5 miljoen euro aan het evenement te spenderen. Rotterdam – de uiteindelijk uitverkoren gaststad – wil er 15,5 miljoen in stoppen. Zo’n Maastrichtse prognose wat het allemaal op zou leveren, maakte Rotterdam (nog) niet.

De stedelijke kosten staan overigens nog los van die voor de tv-shows. Daarvoor moeten de organiserende omroepen NPO, NOS en AvroTros nog eens zo’n 15 miljoen bij elkaar schrapen. Wat en of het rijk gaat bijdragen, is nog onduidelijk.