NPO Radio 2 zendt de veertig populairste reclameliedjes op 20 december uit.
Volledig scherm
NPO Radio 2 zendt de veertig populairste reclameliedjes op 20 december uit. © ANP Kippa

NPO Radio 2 gaat hitlijst vol reclamemuziek uitzenden

Het is geen Top 2000, maar Radio 2 gaat een Top 40 uitzenden vol met reclamemuziek. Denk hierbij aan De Postbank met 15 miljoen mensen, KLM met One Day I'll Fly Away en Lidl met Little Brown Bag. Liedjes die onlosmakelijk verbonden zijn geraakt met de merken die ermee adverteerden. 

Maar wat is de beste reclamemuziek uit de Nederlandse geschiedenis? Dat is de vraag die NPO Radio 2 gaat beantwoorden op 20 december, als ze de veertig beste liedjes uit reclames uitzenden. De lijst is een initiatief van De Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl. Tot en met 15 december kun je stemmen op je favoriete reclamemuziek. De lijst wordt gepresenteerd door dj’s Wouter van der Goes en Frank van ‘t Hof.

,,Bijna alle reclame’s zouden zonder de liedjes totaal niet uit de verf komen. Te gek om daar nu een mooi lijstje van te maken’’, aldus Wouter van der Goes. ,,Verschillende merken hebben kroonjuwelen uit de muziekhistorie opgepakt of ze juist laten maken en daarbij de emotie van dat nummer verbonden aan hun product. Met de Reclamemuziek Top 40 aller tijden zoeken we naar de nummers waarbij dat het beste is gelukt’’, zegt Erik de Zwart van de Stichting Nederlandse Top 40.

Stemmen op de lijst kan hier.