Volledig scherm
Doutzen Kroes was jarenlang een Angel. © EPA

Victoria's Secret stopt definitief met lingerieshow

Lingeriemerk Victoria’s Secret heeft zijn jaarlijkse fashion show afgelast. Dat heeft het moederbedrijf bekendgemaakt. Volgens een topman van het bedrijf past de modeshow niet meer in de marketingstrategie van het merk.

De show, die bekendstaat om de bloedmooie supermodellen gehuld in gewaagde  - soms zelfs met juwelen beklede - lingerie,  stond al langere tijd op losse schroeven. De kijkcijfers van het jaarlijkse evenement daalden van 12 miljoen kijkers (in 2001) tot 3 miljoen in 2018.

Ook de verkoopcijfers van het merk lopen terug. Steeds meer vrouwen kiezen voor bralettes en sportbeha’s van goedkopere merken of lingerie ontworpen door popsterren zoals Rihanna. Meer dan 53 winkels van het merk in de VS gaan dit jaar dicht. In augustus vertrok al het hoofd marketing, Ed Razek. 

Ook kwam Victoria’s Secret negatief in het nieuws nadat bleek dat eigenaar Leslie Wexner zijn goede vriend Jeffrey Epstein toegang verleende tot jonge meisjes die werkten of wilden werken voor het lingeriemerk. Epstein pleegde in augustus zelfmoord in zijn cel, nadat hij was opgepakt wegens misbruik van meisjes.

Volgens de financiële topman van Victoria's Secret, Stuart Burgdoerfer, zal het merk ,,nog wel met klanten communiceren, maar dat zal niet vergelijkbaar zijn met de grootsheid van een modeshow. We vinden het belangrijk dat de marketing van Victoria’s Secret zich verder ontwikkelt.’’

De officiële bevestiging van het cancelen van de modeshow komt vier maanden nadat het Australische topmodel Shanina Shaik in een interview met de krant The Daily Telegraph uit haar vaderland al had gezegd dat het evenement dit jaar niet zou doorgaan. 

Volledig scherm
Victoria's Secret Angels op de catwalk van de jaarlijkse modeshow van het merk, op 8 november 2018. © EPA