Volledig scherm
De Meddonaren (v.l.n.r.) Marco Raben, Jan Teselink en Hans Kersten werken al 25 jaar samen bij de organisatie van de autocross. © Jan Ruland van den Brink

Autocross Meddo onder vlag voetbalclub

MEDDO - Marco Raben en Hans Kersten voetbalden ooit samen. Dit jaar houden ze voor de 25ste keer autocross, voor sportclub Meddo. 

De autocross in Meddo is een monument op de kalender. Al tientallen jaren wordt er met Pasen aan de Oostendorperdiek gereden. Dit jaar is het de 25ste keer dat dit onder de paraplu van Sportclub Meddo gebeurt. Marco Raben en Hans Kersten zijn er vanaf het begin bij.

,,Het begin van de autocross in Meddo dateert vanuit de periode dat volleybalvereniging Mevo deze autocross organiseerde’’, herinnert Marco Raben zich. ,,Toen die door een gebrek aan vrijwilligers er geen brood meer in zag, heeft de voetbalclub het opgepakt.’’

Raben (penningmeester) en Kersten (voorzitter) kennen elkaar al jaren. ,,We voetbalden samen in het vierde elftal van Meddo’’, weet Raben nog. Aan de eerste cross onder de vlag van de voetbalclub gingen trouwens veel discussies vooraf. Kersten: ,,Het was één van de eerste activiteiten buiten het voetbal om die werd georganiseerd om extra inkomsten voor de sportclub te genereren. De vraag was echt of een voetbalclub zich moest bezighouden met autocross. Maar extra inkomsten kan en kon de club goed gebruiken.’’

Herinneringen

Mooie en minder mooie momenten wisselden elkaar de afgelopen 25 jaar af. ,,Ik weet nog dat ik hier tegen mijn vader in de finale reed en door een vette hoek met veel water reed waardoor ik aan het eind van de finale 5 centimeter tekort kwam’’, stelt Raben lachend. ,,Erg jammer, voor je thuispubliek wil je natuurlijk extra graag winnen.’’

Waar in verenigingsland wel geklaagd wordt over vrijwilligers, of beter gezegd het gebrek eraan, daar heeft de autocrossorganisatie een trouwe schare helpende handen. ,,De hele buurt van de Oostendorperdiek helpt mee, noem het een soort sportief noaberschap’’, geeft Kersten trots aan. ,,Ik kreeg onlangs een appje van iemand die meldde dat hij de shovel al geregeld had en er ook weer bij was. Ik had hem nog niets eens gevraagd om te helpen.’’

Dat gemotoriseerde sporten wel met overlast worden geassocieerd, dat is een gegeven, maar ook hierin is Meddo een positieve uitzondering.

,,Wij kunnen mooi zeggen dat we in al die 25 jaar nog niet een klacht hebben gehad’’, zegt Kersten. ,,We hebben hier natuurlijk ook geen permanente baan, we rijden hier maar eens keer per jaar. Dat scheelt echt.’’

Is het vrijwilligerskorps trouw, het duo dat deel uit maakt van een grotere autocrosscommissie van de voetbalclub, doet ook al 25 jaar zaken met dezelfde grondeigenaar Jan Teselink.

,,Dat verloopt hartstikke goed’’, geeft Raben aan. ,,Maar als grondeigenaar houd ik ook echt wel het laatste woord hoor”, schetst Teselink. ,,Als het door overvloedige regenval niet gaat, dan gaat het niet. We hebben de cross in het verleden twee keer moeten annuleren. ”

Succes

In Meddo wordt er innig samengewerkt met de ACCL uit Laren. Raben: ,,Die bezitten een licentie en zijn dus ook verantwoordelijk voor het verloop van de wedstrijd, wij regelen de rest. Dat is een succesvolle combinatie.”

Zoals bij elk (motorsport-) evenement gaat ook in Meddo veel aandacht naar veiligheid uit. ,,Dat begint al met de lay-out van de baan, de breedte van de baan en de afstand tot het publiek”, duidt de voorzitter.

,,Daarnaast gebruiken we dranghekken in plaats van een gespannen lintje. De regels zijn door de jaren heen strenger geworden, de baan wordt ook officieel gekeurd door de KNAF.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Regiosport