Zweefvlieger Tim Kuijpers, vorig jaar nadat hij Europees kampioen was geworden.
Volledig scherm
Zweefvlieger Tim Kuijpers, vorig jaar nadat hij Europees kampioen was geworden. © David van Haren

Het Materiaal: De piloot moet vertrouwen op zijn variometer

Elke week vertelt een sporter over zijn of haar materiaal. Deel 32: zweefvlieger Tim Kuijpers (30) uit Molenhoek over het zweefvliegtuig.

,,Aan het type vliegtuig valt weinig te veranderen, dat bepaalt de fabrikant. Met de finetuning kun je wel winst halen. Dat zit hem in de afdichting en het instrumentarium in de cockpit.

,,De afdichting gaat om de plekken waar kiertjes zitten, zoals het roer en de vleugels. In de cockpit moeten goede meetapparaten zitten. De nieuwste van de nieuwste vluchtcomputers geven betere informatie. Wat de computer allemaal voor je kan berekenen, hoef je zelf niet te achterhalen. En dat levert tijdwinst op.

Variometer

,,Van alle instrumenten is de variometer het belangrijkste. Die meet of de lucht waarin we vliegen, de thermiek, stijgt of daalt. Een goede variometer meet al een tiende meter per seconde. Dat is alsof je de trap oploopt en de verandering van luchtdruk voelt, zo nauwkeurig. De variometer meet via de venturi, een kleine, holle pijp met sleufjes aan de buitenkant. Die mag niet te lang of krom zijn, dan wijken de meetresultaten af.

,,Ondanks alle instrumenten is de piloot bepalend. Zweefvliegen is een tactische sport. Dus de piloot met het nieuwste vliegtuig en de beste apparatuur wint echt niet per definitie.”

Een zweefvliegtuig wordt via een lier de lucht ingetrokken.
Volledig scherm
Een zweefvliegtuig wordt via een lier de lucht ingetrokken. © Theo Peeters
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Regiosport