Prins Abdulaziz Al Saud feliciteert Anthony Joshua.
Volledig scherm
PREMIUM
Prins Abdulaziz Al Saud feliciteert Anthony Joshua. © BSR Agency

Hoe Saoedi-Arabië sport gebruikt om zijn imago op te poetsen

In navolging van de Emiraten probeert nu Saoedi-Arabië het nieuwe sporthart van de wereld te worden. Voor extreem veel geld worden de grootste sportevenementen gekocht door de Saoedi’s. Om het eigen imago op te poetsen, ‘sportswashing’ oordelen de critici. ,,Natuurlijk zit er een idee achter, maar wordt dat door heel veel landen niet precies op dezelfde manier gedaan?’’

Door Arjan Schouten

Vanavond Valencia - Real Madrid in Djedda. Morgen Barcelona tegen Atlético in het King Abdullah Sports City Stadium. En zondag de finale van de Supercopa de España nieuwe stijl, ook in de tweede stad van Saoedi-Arabië, niet ver van bedevaartsoord Mekka. Mooie affiches, waar de Saoedi’s maar wat graag 40 miljoen euro voor betalen aan de Spaanse bond.