Decathlon waarschuwt voor Black Friday-gekte
Volgende week vrijdag is het weer Black Friday, de dag waarop winkeliers klanten de állerbeste en goedkoopste deals beloven. Een groeiend aantal winkeliers doet mee aan de uit Amerika overgewaaide kortingsdag, maar lang niet allemaal. Sportwinkel Decathlon bijvoorbeeld hekelt het fenomeen.
Delen per e-mail
,,Het is af en toe best bizar hoe het met black Friday gaat’’, zegt Wouter Mans, commercieel manager van Decathlon Nederland. Winkeliers maken steeds gekkere sprongen om mee te kunnen doen in het Black Friday-geweld, maar linksom of rechtsom betaalt de klant de rekening.
Zo zijn de acties lang niet altijd échte acties, weet de commercieel manager, wijzend op data van softwarebedrijf Omnia Retail, dat gebruikt wordt voor prijs- en marketingstrategieën. Uit die gegevens blijkt dat met Black Friday de prijzen niet per se gunstiger zijn. Wel wordt duidelijk dat er dan meer prijsveránderingen zijn; de prijs kan zowel zakken als stijgen.
Dat Decathlon ‘nee’ zegt tegen de kortingsdag is soms moeilijk uit te leggen aan klanten, merkt de commercieel manager. Veel consumenten gaan ervan uit dat ze deze dag korting krijgen. ,,Black Friday past gewoon niet in onze bedrijfsfilosofie’’, benadrukt Mans. ,,We zijn een familiebedrijf en hebben de missie om sport voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Dat doen we door elke dag een scherpe en eerlijke prijs te rekenen.’’
Check de prijzen
En dus niet alleen op Black Friday, wil hij maar zeggen. Met zijn boodschap sluit hij zich aan bij de waarschuwende woorden van de Consumentenbond. De consumentenorganisatie roept al langer dat de aanbiedingen op Black Friday lang niet altijd zo gunstig zijn als ze lijken. Ze zijn gemiddeld niet beter dan de rest van het jaar, zo meldde de bond vorig jaar na onderzoek. ,,Ons advies aan consumenten: laat je niet te snel verleiden om iets te kopen, maar check eerst de prijzen’’, voegt de woordvoerder toe.
De meerderheid van de consumenten blijkt zelf ook zijn twijfels te hebben bij Black Friday. Zo denkt 71 procent van de Nederlanders dat de meeste kortingen helemaal niet uniek zijn. Vooral dertigers zijn kritisch, blijkt uit een onderzoek van Acties.nl onder ruim duizend Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard.
Dat veel kortingen tijdens Black Friday een wassen neus zijn, beaamt Vince Franke van Acties.nl. ,,Als je goed zoekt, valt er als consument in sommige gevallen nog wel een serieus voordeel te behalen. Maar verwacht niet dat je de nieuwste modellen voor de helft van de prijs krijgt.’’
Hoewel het gros van de consumenten de kortingacties doorprikt, zegt 16 procent toch op deze dag spullen te bestellen die zij anders niet zouden kopen. Bovendien zegt een kwart van de gelegenheid gebruik te maken om dan maar meteen inkopen te doen voor de feestdagen.
Wekelijks de nieuwste recensies, beste koopjes en het laatste nieuws over de wereld van tech in jouw mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
Nieuwe tv kopen? Hier moet je op letten
De komende feest- en vakantiedagen zijn bij uitstek een periode om uren op de bank van films en series te genieten. Liefst natuurlijk op een tv met haarscherp beeld. Waarop moet je letten als je een nieuwe wilt kopen? -
Playstation 25 jaar Playstation, de kip met de gouden eieren voor Sony
De spelcomputer die computerspellen tot allemansvriend in de huiskamer bombardeerde, is 25 jaar. Eigenaar Sony verdiende er miljarden mee. Maar houdt het paradepaardje van Sony het nog 25 jaar vol? -
100.000 computers lek als een mandje: YouTuber Sven komt zo abortuskliniek binnen
YouTuber Sven van der Meulen heeft een abortuskliniek in verlegenheid gebracht door aan te tonen dat hij gemakkelijk de computer kan binnendringen en bij privégegevens kan. Het lek is inmiddels verholpen, maar staat symbool voor een groter probleem: zo'n 100.000 computers in Nederland kom je zo binnen. -
PREMIUM
Chromebooks Hoe Google's ‘simpele laptop’ het klaslokaal veroverde
Een uitgeklede laptop. Een internetbrowser met toetsenbord. De reacties op de eerste chromebooks van Google waren in 2011 uiterst negatief. Inmiddels is de 'simpele' laptop in zeer veel Nederlandse scholen te vinden. -
Madelynn gaf vader twee weken toegang tot haar sociale media en gaat viral met hilarische posts
Als je tienerdochter achter je rug ook jongens van haar leeftijd uitnodigt voor een logeerpartijtje is een gepaste straf op zijn plaats, oordeelden ouders Larry en Tawnya Sumpter. Ze stelden hun dochter Madelynn (15) voor de keuze: ofwel een maand zonder smartphone, of papa twee weken lang toegang verlenen tot je sociale mediakanalen.
-
Update John de Mol: Het zou Facebook sieren om zich neer te leggen bij bitcoin-vonnis
Facebook gaat in beroep tegen een vonnis over nepadvertenties voor bitcoinproducten. Het platform kreeg van een rechter in Amsterdam de opdracht om zulke reclames te weren wanneer mediatycoon John de Mol erin voorkomt. Ook moest Facebook aan hem vertellen wie er achter de advertenties zitten. De Mol, die de zaak aangespannen, noemt het ‘tekenend’ dat de techreus in beroep gaat. -
Video Waarom zijn sommige gamers beter in shooters? Ze kijken gewoon anders
Waarom zijn sommige gamers beter in shooters (schietspelletjes) dan anderen? Een van de redenen is de manier waarop ze kijken, zo blijkt uit dit experiment van de Japanse site Nikkei. Die volgde de oogbewegingen van twee gamers met een speciale bril. -
Man verliest één miljoen euro met bankpasfraude: ‘hij stuurde z'n pasje op’
Een man uit het noorden van Nederland is begin september slachtoffer geworden van de grootste ‘phishingzaak’ in Europa: cybercriminelen plukten in één nacht tijd maar liefst één miljoen euro van zijn bankrekening. De man had zijn bankpas opgestuurd om in te wisselen voor een nieuwe. Het slachtoffer moet nog maar afwachten of hij het geroofde geld terugkrijgt. ‘Dit is een heel opmerkelijke zaak'.