Foto ter illustratie.
Volledig scherm
PREMIUM
Foto ter illustratie. © Freepik

Fabels over gameverslaving en geweld ontkracht: 'Gamen is juist goed voor je'

Het lichtpuntje in donkere coronatijden was voor veel jongeren het flikkerende scherm dat hun opmars in Fortnite volgt. Intussen zit immers een hele generatie massaal aan het onlinevertier: bijna 90 procent van de kinderen uit de lagere school gamet regelmatig. Maar maken videospelletjes agressief, lui of dom? Zijn ze verslavend? Of maken ze onze kinderen vingervlug en slim? Zijn games misschien inzetbaar in de klas? Of op kantoor of de werkvloer?

  1. Criminelen proberen techjournalist Daniël Verlaan dagelijks te hacken: 'Ben soort trofee geworden'
    PREMIUM
    VIDEO

    Criminelen proberen techjourna­list Daniël Verlaan dagelijks te hacken: 'Ben soort trofee geworden'

    Stel, je werkt op een zwaarbeveiligde locatie van een grote Nederlandse bank. Het is sinterklaastijd en ineens staan ze voor de receptie: Sint en Piet, klaar om snoepgoed uit te delen. Het duo staat niet op de bezoekerslijst en ze hebben geen ID bij zich, maar je laat ze toch binnen. Later hoor je dat de goedheiligman en zijn makker niet enkel pepernoten in hun jutezak hadden, maar apparatuur waarmee ze de betalingssystemen van de bank ongezien konden hacken.