Facebook klaagt twee appmakers aan wegens klikfraude met advertenties
Facebook heeft twee appmakers uit Hongkong en Singapore aangeklaagd op verdenking van klikfraude. De ontwikkelaars brachten apps uit in de Google Play Store die de smartphones van gebruikers infecteerden met malware, zodat ze gebombardeerd werden met advertenties die ook nog eens automatisch werden aangeklikt. Daardoor konden de appmakers veel geld opstrijken.
Delen per e-mail
De malware-apps leken onschuldige virusscanners of batterijduurverlengers. Er staan ook nu nog apps van de bedrijven, genaamd LionMobi en JediMobi, in de Play Store. Het gaat bijvoorbeeld om Power Security-Anti Virus, Phone Cleaner. Een app die volgens de downloadwinkel 50 miljoen keer gedownload is en bijna 250.000 recensies heeft gekregen. Veel gebruikers klagen dat de app hun telefoon traag maakt en advertenties toont.
Een andere app is Color Note Prote, een zogenaamde notitieapp. Die is een miljoen keer geïnstalleerd en in de reacties klagen gebruikers dat er advertenties getoond worden ook nadat de app is afgesloten.
De bedrijven waren lid van Facebook’s Audience Network voor advertenties. Beide appmakers zijn geschorst door Facebook en adverteerders die kosten hebben gemaakt hebben hun geld teruggekregen.
Niet nieuw
Adware-apps en klikfraude zijn geen nieuw fenomeen, maar volgens Facebook is de zaak tegen de ontwikkelaars een van de eerste in zijn soort. Het sociale netwerk is vrijwel volledig afhankelijk van inkomsten uit advertenties.
Verder in het nieuws
-
Wasmachine kopen? Check onze aanraders
Toe aan een nieuwe wasmachine? Deze vier toestellen, in vier verschillende kwaliteits- en prijsklasses, ontfermen zich het beste over je kleine en grote wasjes. -
PREMIUM
Nieuwe tv kopen? Hier moet je op letten
De komende feest- en vakantiedagen zijn bij uitstek een periode om uren op de bank van films en series te genieten. Liefst natuurlijk op een tv met haarscherp beeld. Waarop moet je letten als je een nieuwe wilt kopen? -
Playstation 25 jaar Playstation, de kip met de gouden eieren voor Sony
De spelcomputer die computerspellen tot allemansvriend in de huiskamer bombardeerde, is 25 jaar. Eigenaar Sony verdiende er miljarden mee. Maar houdt het paradepaardje van Sony het nog 25 jaar vol? -
100.000 computers lek als een mandje: YouTuber Sven komt zo abortuskliniek binnen
YouTuber Sven van der Meulen heeft een abortuskliniek in verlegenheid gebracht door aan te tonen dat hij gemakkelijk de computer kan binnendringen en bij privégegevens kan. Het lek is inmiddels verholpen, maar staat symbool voor een groter probleem: zo'n 100.000 computers in Nederland kom je zo binnen. -
PREMIUM
Chromebooks Hoe Google's ‘simpele laptop’ het klaslokaal veroverde
Een uitgeklede laptop. Een internetbrowser met toetsenbord. De reacties op de eerste chromebooks van Google waren in 2011 uiterst negatief. Inmiddels is de 'simpele' laptop in zeer veel Nederlandse scholen te vinden.
-
Madelynn gaf vader twee weken toegang tot haar sociale media en gaat viral met hilarische posts
Als je tienerdochter achter je rug ook jongens van haar leeftijd uitnodigt voor een logeerpartijtje is een gepaste straf op zijn plaats, oordeelden ouders Larry en Tawnya Sumpter. Ze stelden hun dochter Madelynn (15) voor de keuze: ofwel een maand zonder smartphone, of papa twee weken lang toegang verlenen tot je sociale mediakanalen. -
Update John de Mol: Het zou Facebook sieren om zich neer te leggen bij bitcoin-vonnis
Facebook gaat in beroep tegen een vonnis over nepadvertenties voor bitcoinproducten. Het platform kreeg van een rechter in Amsterdam de opdracht om zulke reclames te weren wanneer mediatycoon John de Mol erin voorkomt. Ook moest Facebook aan hem vertellen wie er achter de advertenties zitten. De Mol, die de zaak aangespannen, noemt het ‘tekenend’ dat de techreus in beroep gaat. -
Video Waarom zijn sommige gamers beter in shooters? Ze kijken gewoon anders
Waarom zijn sommige gamers beter in shooters (schietspelletjes) dan anderen? Een van de redenen is de manier waarop ze kijken, zo blijkt uit dit experiment van de Japanse site Nikkei. Die volgde de oogbewegingen van twee gamers met een speciale bril.