Netflix wil niet opdraaien voor extra dataverkeer door Squid Game
Netflix weigert te betalen voor het extra dataverkeer dat wordt veroorzaakt door de populariteit van series zoals Squid Game. Dat had een Zuid-Koreaanse internetprovider geëist. Door de toenemende populariteit van streamingplatforms kijken steeds meer mensen vaker series via internet en dat leidt tot extra dataverbruik. Het Koreaanse bedrijf klaagt Netflix nu aan om vergoedingen te claimen voor gebruik van zijn netwerk.
Het bedrijf schat in dat Netflix alleen al over vorig jaar 27,2 miljard won (zo’n 20 miljoen euro) moet betalen, meldden lokale media eerder. Dat zou zo’n 6 procent zijn van de omzet van het telecombedrijf. Dat is nog voordat Squid Game op het platform werd geplaatst.
De directe financiële impact van een netwerkgebruiksvergoeding op Netflix is onduidelijk. Het streamingplatform vreest in ieder geval dat die exponentieel zal groeien en dat internetproviders wereldwijd het voorbeeld zullen volgen. Netflix betaalt wel een vergoeding op de Amerikaanse thuismarkt, maar nergens anders. Koreaanse contentmakers betalen Koreaanse telecomproviders.
Squid Game, een Zuid-Koreaanse thriller over een groep mensen die op leven en dood kinderspellen spelen, werd in de eerste vier weken na de première door een recordaantal van 142 miljoen mensen bekeken via Netflix. Nadat de serie aan het einde van het derde kwartaal op Netflix was gekomen, ontstond al snel een hype.
Luister ook naar de AD Media Podcast:
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van Show & Entertainment:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Je eigen podcast starten? Deze vijf tips helpen je op weg
De afgelopen jaren sprongen nieuwe, Nederlandse podcasts als paddenstoelen uit de grond. Wil je er ook één beginnen? We zetten vijf tips op een rij die je op gang helpen. -
PREMIUM
Iedereen wil Koreaans leren dankzij Squid Game
Dankzij de populaire Netflix-serie Squid Game is Koreaans de snelst groeiende taal op Duolingo. In totaal zijn er nu zo’n 7,67 miljoen gebruikers die via de taalapp Koreaans willen leren. -
PREMIUM
Televisiekijker raakt weg kwijt in oerwoud van films, series en docu’s door vele streamingdiensten
Waar moeten we nu weer naar kijken? Er is al zo veel keuze en nu komen er volgend jaar weer drie nieuwe aanbieders bij. Dat betekent nog meer uitzoeken én betalen. Daar zitten kijkers niet op te wachten. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM7
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen.
-
Bang dat iemand op je WhatsApp inbreekt? Zo zorg je ervoor dat je zo veilig mogelijk appt
WhatsApp is een begrip in Nederland. De chatapp van Meta is handig, bijna iedereen heeft wel een profiel en het is ook nog eens gratis. Toch is de veiligheid van de dienst nog wel eens in opspraak. Gelukkig zijn er een aantal manieren om je WhatsAppaccount te beveiligen. -
-
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
PREMIUMtrends
Ook 80-plussers ontdekken sociale media, Facebook uit de gratie
Nederlanders dompelen zich steeds verder onder in sociale media. Zelfs senioren omarmen vaker online platforms waarop ze met anderen kunnen communiceren. Jonge mensen richten zich vooral op nieuwe initiatieven en keren zich af van bekende, grote apps.