Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP

Singles Day: steeds meer webwinkels doen mee, maar is de ‘feestdag’ een blijvertje?

11 november staat bij de meeste Nederlanders vooralsnog bekend als Sint Maarten, maar als het aan een aantal webwinkels ligt, komt daar snel verandering in. Vandaag is het namelijk Singles Day, een dag om het vrijgezellenbestaan te vieren, maar ook om online heel veel nieuwe producten aan te schaffen.

Singles Day is vooral een belangrijke dag in Azië. Met dank aan e-commercegigant Alibaba is 11-11 in Azië namelijk een ongekend winkelfenomeen geworden. China riep tien jaar geleden 11-11 zelfs uit tot een officiële online uitverkoopdag. Dit jaar boekte Alibaba alleen al in het eerste uur een recordomzet van 12 miljard dollar. De verwachting is dat de webwinkel vandaag in totaal zo'n 37 miljard dollar zal omzetten.

Ook een aantal Nederlandse bedrijven zet dit jaar volop in op Singles Day. Bol.com, de grootste webwinkel van ons land, introduceerde de Chinese feestdag twee jaar geleden en niet zonder succes. Het is voor dit bedrijf een van de drukste dagen van het jaar en de verkoop van luxeartikelen als parfum, verzorgingsartikelen en make-up verviervoudigde tijdens Singles Day 2018. Ook parfumerie Douglas en webwinkels Zalando en Wehkamp pakken groot uit met de feestdag voor alleenstaanden.

Dat webwinkels enthousiast zijn over het overgewaaide koopfestijn bevestigt ook Wijnand Jongen van belangenvereniging Thuiswinkel.org. ,,Je ziet dat ook dit jaar weer meer webwinkels iets met Singles Day doen. Daarnaast groeit het aantal consumenten dat de feestdag kent ook, inmiddels heeft 36 procent van de Nederlanders al eens gehoord van Singles Day”, aldus Jongen, verwijzend naar eigen onderzoek.

Consumenten grijpen Singles Day volgens Jongen vooral aan om alvast inkopen te doen voor Sinterklaas en kerst. Het verhaal achter de feestdag neemt het overgrote deel van de consumenten daarmee voor lief. Onder alleenstaanden koopt zelfs maar 2 procent een cadeau voor zichzelf om het vrijgezellenbestaan te vieren, blijkt uit onderzoek van de belangenvereniging.

Quote

Jezelf verwennen omdat je single bent, past niet bij ons

Cor Molenaar, hoogleraar eMarketing

Geen concurrentie voor Black Friday

Toch valt de Nederlandse Singles Day in het niet bij het uit Amerika overgewaaide Black Friday. Het koopfestijn in het laatste weekend van november is voor veel webwinkels uitgegroeid tot de belangrijkste paar dagen van het jaar en valt slechts een kleine drie weken na Singles Day.

Cor Molenaar, hoogleraar eMarketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, denkt dat de Chinese feestdag het niet lang zal volhouden in Nederland. ,,Ook dit jaar zie je dat Singles Day nog niet echt aanslaat. Fysieke winkels pakken het niet op en een aantal grote webwinkels laat de feestdag ook aan zich voorbijgaan.” Zo wordt Singles Day onder meer overgeslagen door Coolblue en Amazon.de. De twee bedrijven waren maandag niet bereikbaar voor commentaar.

,,Ik vind het geen verrassing dat die bedrijven Singles Day aan zich voorbij laten gaan. Coolblue zal behoorlijk gaan uitpakken met Black Friday”, weet Molenaar. In de toekomst zal Singles Day dan ook hooguit een marginaal bestaan hebben, als de feestdag over een paar jaar überhaupt nog bestaat.

,,Niet alleen hebben we met Black Friday, Sinterklaas en kerst al genoeg ‘koopmomenten’ in een korte periode, onze cultuur is ook nog eens anders”, vertelt Molenaar. ,,Jezelf verwennen omdat je single bent, past niet bij ons, dat is iets wat vooral leeft in Azië. Je ziet nu dat Bol.com een voorloper probeert te zijn, maar ik denk dat deze feestdag een zachte dood sterft.”

  1. Man verliest één miljoen euro met bankpasfraude: ‘hij stuurde z'n pasje op’

    Man verliest één miljoen euro met bankpas­frau­de: ‘hij stuurde z'n pasje op’

    Een man uit het noorden van Nederland is begin september slachtoffer geworden van de grootste ‘phishingzaak’ in Europa: cybercriminelen plukten in één nacht tijd maar liefst één miljoen euro van zijn bankrekening. De man had zijn bankpas opgestuurd om in te wisselen voor een nieuwe. Het slachtoffer moet nog maar afwachten of hij het geroofde geld terugkrijgt. ‘Dit is een heel opmerkelijke zaak'.
  2. Apple MacBook Pro 16" review: Meer MacBook voor minder
    Review

    Apple MacBook Pro 16" review: Meer MacBook voor minder

    Als er een laptop is die de gemoederen kan laten oplopen, dan is het wel de MacBook Pro van Apple. In 2016 was er reden genoeg voor discussie, want Apple had het ontwerp van zijn duurste laptop behoorlijk aangepast. Niet iedereen was even blij met die wijzigingen en vooral het nieuwe toetsenbord kwam Apple op behoorlijk veel kritiek te staan, niet in de laatste plaats omdat het toetsmechanisme gevoelig was voor stof en vuil, waardoor toetsen konden blijven hangen.
  3. Apple AirPods Pro: vooruitgang om voor te sparen
    Review

    Apple AirPods Pro: vooruit­gang om voor te sparen

    Het is nu bijna drie jaar geleden dat Apple de eerste AirPods uitbracht. De draadloze bluetoothoordopjes hebben veel positiviteit gebracht, maar ook negativiteit, zou je kunnen zeggen. Positief in de zin van het product zelf. Hoewel er zeker wat aan te merken valt op de eerste en tweede generatie AirPods, was de combinatie van geluid, comfort en gebruiksgemak wat ons betreft onovertroffen. Het waren ook toen al niet de allerbeste dopjes wat geluidskwaliteit betreft en ze pasten ook niet bij iedereen even goed in de oren bijvoorbeeld, maar voor veruit de meesten zijn de AirPods ook nu nog ideaal.