Fruit plukken in Rivierenland.
Volledig scherm
Fruit plukken in Rivierenland. © William Hoogteyling

Nationaal fruitcongres in Tiel hoogtepunt campagne voor fruitdelta

TIEL - Tot aan 2020 wil de Fruitdelta Rivierenland alles uit de kast trekken om landelijk net zoveel aanzien te verwerven als bijvoorbeeld de regio FoodValley. Een Europees fruitcongres in 2020 moet het hoogtepunt van deze campagne worden. 

Dat staat in een plan van aanpak dat in deze weken door de verschillende gemeenteraden wordt besproken.  De regio wil ambassadeurs voor de regio, een eigen krant voor tuinders, flitsende filmpjes over de regio, een opvallende campagne in vakbladen en het uitreiken van een fruitdelta-award. Het summum moet dan het Europese fruitcongres zijn dat Fruitdelta voor het eerst wil organiseren. Wat erop dat congres precies plaatsvindt, is nog niet duidelijk. Wel is helder dat dit het moment moet zijn waarop de regio klaar denkt te zijn voor succesvolle lobbypogingen in onder meer Den Haag. 

De raad in Tiel bespreekt deze week de kosten van de campagnes, maar moet ook nadenken op welke manier de raadsleden zelf zich al ambassadeur kunnen inzetten voor Fruitdelta. 

Net als FoodValley

Het doel van dit alles is duidelijk: Fruitdelta Rivierenland wil zorgen dat het gezien wordt als een autoriteit als het gaat om innovatie in fruit. De ambitie van de regio is net zo’n naam en positie te krijgen als bijvoorbeeld de regio FoodValley. Want, zo zien ze in Rivierenland, in de regio Ede/Wageningen profiteren ze met FoodValley volop van fondsen vanuit het Rijk en vanuit de Provincie Gelderland. 

Geld uit Den Haag

Dat geldt minder voor de regio Rond Tiel. Recent koos het rijk er nog voor om vanuit de RegioDeals wél geld te geven aan FoodValley en niet aan de regio Rivierenland. Hoewel dat niet om fruit ging, ziet de regio toch dat er momenteel niet de vruchten geplukt worden van de regio zoals die nu bekend staat. In het gebied wordt door Fruitdelta onder meer gewerkt aan attractiepark Fruitrijk en de ontwikkeling van snel internet. Hoewel fruit het belangrijkste symbool is, staat de organisatie ook voor innovatie in de logistiek en wil het Rivierenland als toeristische trekpleister op de kaart zetten. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland