Volledig scherm
© William Hoogteyling

Onderzoek naar beter openbaar vervoer in Rivierenland

TIEL - Inwoners van Rivierenland moeten gemakkelijker met het openbaar vervoer naar de omliggende steden Utrecht, Arnhem, Den Bosch en Nijmegen kunnen reizen. Daarnaast is het de bedoeling dat ook Rivierenland zelf bereikbaarder wordt met bus of trein. 

Om dat te bereiken voert de provincie Gelderland met de Regio Rivierenland en de gemeenten de verkenning spoor 2.0 Rivierenland uit, die moet leiden tot een beter vervoersnetwerk in het rivierengebied. In de loop van dit jaar moeten de resultaten bekend zijn. Een beter gebruik van openbaar vervoer dient ook andere doelen: het is goed voor de duurzaamheid en als automobilisten kiezen voor de trein, scheelt dat ook in de drukte op de wegen. 

Lightrail

Daarbij worden meerdere scenario’s onderzocht. Zo wordt er gekeken naar een betere overstap in Tiel, een aanpassing van de verbinding met Arnhem waardoor reizigers in Elst moeten overstappen en een verbetering van het hele spoor tussen Geldermalsen en Elst; mogelijk met elektrische treinen. ,,Daarnaast kijken we of het traject wel met trein moet blijven, of misschien wel lightrail moet worden of de bus’’, zegt Stefan van Someren. 

Volgens de verkeerswethouder van Neder-Betuwe kan er heel wat verbeterd worden. ,,De treinverbindingen zijn er niet beter op geworden door de maatregelen voor het hoogfrequent spoor: het is fijn voor de reizigers, maar het gaat ten koste van regionale bereikbaarheid. En het treinverkeer is niet efficiënt. Als je in de spits naar Arnhem moet, moet je in Kesteren opstappen, in Opheusden zit het vol en in Elst moet je staan. Dan zouden de treinen wel verlengd mogen worden. Maar buiten de spits zijn de treinen misschien maar voor een kwart vol.’’

Deelfietsen

De toekomst is wat de wethouder betreft voor mobility as a service, een dienst die alle vormen van vervoer, inclusief auto en fiets, bundelt. ,,Vandaag de dag willen mensen vervoerd worden van de plek waar ze zijn naar hun eindbestemming.’’ De fiets wordt in Rivierenland ook meegenomen. ,,Bijvoorbeeld deelfietsen bij het station. We zijn ook in gesprek over een omleiding van lijn 45 tussen Wageningen en Tiel, zodat de bus ook over Medel rijdt. Hij hoeft niet het hele bedrijventerrein over; met deelfietsen bij de halte kunnen de werknemers het laatste stuk afleggen.’’ Dat er iets moet gebeuren staat voor hem vast. ,,Het ov is de afgelopen jaren alleen maar verschraald. Ik hoop dat het in de toekomst beter gebruikt gaat worden.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland