Veel fietspaden in Rivierenland zijn te smal en gevaarlijk: erkend knelpunt is het tweerichtingsfietspad bij de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Zoelen
Volledig scherm
Veel fietspaden in Rivierenland zijn te smal en gevaarlijk: erkend knelpunt is het tweerichtingsfietspad bij de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Zoelen © Raphael Drent

Rivierenlander moet vaker de fiets pakken, daarom is er een plan voor snellere fietsroutes

TIEL - Inwoners van Rivierenland pakken minder vaak de fiets dan andere Gelderlanders. Dat geldt zowel voor de korte als de langere afstanden. Dat moet anders, vinden de bestuurders.

In het nieuwe Regionaal Fietsplan Rivierenland staat hoe automobilisten verleid moeten worden om vaker de (elektrische) fiets te pakken. 

Onder meer door snellere en comfortabelere fietsroutes langs de A2 en tussen Geldermalsen, Tiel en Kesteren. Samen met rijksmaatregelen om een 'fiets van de zaak‘ fiscaal aantrekkelijker te maken, moet dat een grote impuls gaan geven aan het fietsverkeer.

Tot vijf kilometer

De cijfers spreken duidelijke taal. In Rivierenland wordt bij afstanden tot 25 kilometer zo'n 80 procent van de ritten afgelegd met de auto. In heel Gelderland is dat 73 procent. Ook bij ritten tot vijf kilometer pakt de Rivierenlander vaker (49 procent) de auto dan de Gelderlander (45 procent).

Veiliger

Daar is ook wel een verklaring voor, blijkt uit het nieuwe Fietsplan van de Regio Fruitdelta Rivierenland. Want er ontbreken op verschillende trajecten snelle en goede fietsroutes en op meerdere plekken moet het veel veiliger. 

Maar Rivierenland wil wel graag dat de inwoners vaak de fiets pakken. Dat is beter voor hun gezondheid, voor het milieu en om de files te bestrijden.

E-bikes

Rivierenland wil net zoals de andere regio's in Nederland een ruggengraat van snelle en brede fietsroutes hebben, waar fietsers met minder hindernissen en veiliger snel hun ritten kunnen maken. Deze routes zijn vooral bedoeld  voor woon-werkverkeer en voor scholieren. 

Voor toeristen zijn andere routes voorzien die overigens soms wel samenvallen. Zeker gezien de groei van het aantal e-bikes verwacht Regio Rivierenland dat ook afstanden boven de tien kilometer vaker met de fiets gemaakt gaan worden.

Langs deA2

Er zijn drie hoofdroutes aangewezen als 'snelwegen voor fietsers‘: allereerst noord-zuid min of meer langs de A2 tussen Den Bosch, Waardenburg, Geldermalsen, Culemborg en Houten. Die route is grotendeels al voorhanden, wat zou helpen zijn veel bredere fietspaden en een nieuwe fietsbrug over de Lek bij Culemborg. Omdat de veerpont daar niet altijd vaart en vertraging geeft.

Oost-west

 Vervolgens is er een snelle fietsroute in oost-west richting voorzien van Gorinchem via Hellouw, Waardenburg, Geldermalsen en Tiel naar Kesteren en vervolgens Arnhem. Met de nieuwe snelle fietsroute van Waardenburg via Geldermalsen en Tiel naar Kesteren zouden bovendien veel scholen en bedrijfsterreinen goed met elkaar verbonden worden. 

Voor die route ontbreken nog verschillende stukken.  Discussiepunt daarbij is vooral de route door Tiel. Wordt het stadscentrum aangedaan, wat voor veel fietsers aantrekkelijk is? Of wordt gekozen voor een route langs de A15 wat iets korter is en waar makkelijker ruimte te vinden is voor een goede fietsroute?

Fietsbrug

Hier zou de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal moeten komen.
Volledig scherm
Hier zou de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal moeten komen. © Foto Jan Bouwhuis

De derde snelle fietsroute is voorzien van Tiel via Echteld, Beneden-Leeuwen en Druten naar Nijmegen. Voor die route zou een nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Tiel en de Waalbandijk bij Echteld welkom zijn. Dit is ook een grote wens voor de toeristische fietsroute Gastvrije Waaldijk.

Het regionaal fietsplan voor Rivierenland is inmiddels goedgekeurd door het algemeen bestuur van de Regio. In de komende maanden wordt het besproken binnen de diverse gemeenteraden.

Rivierenland