Taalvaardigheidsles op basisschool De Molenwerf onder leiding van juf Saskia.
Volledig scherm
Taalvaardigheidsles op basisschool De Molenwerf onder leiding van juf Saskia. © Foto Raphael Drent

Tielse taallessen na schooltijd om je dromen waar te kunnen maken

TIEL - Hoe help je kinderen die achterblijven met taal, ook al hebben ze veel meer in hun mars? In Tiel probeert de Brede School Academie een handje te helpen. ,,Mijn Cito-toetsen zijn erg omhoog gegaan.”

Quote

Ik hoop dat ik het vwo mag gaan doen.

Aya (11) uit groep 8

Hoe ziet Nederland er in 2050 uit? Leerlingen van de Brede School Academie in Tiel denken na over een plasticvrije supermarkt, Nederland Houtland en hoe we energie gaan opwekken zonder kolencentrales. Het gaat om talentvolle kinderen, die heel goed in rekenen zijn, maar niet goed in taal.

Daardoor lopen ze de kans op een lager schoolniveau te komen dan ze aankunnen.  ,,Een goede beheersing van de Nederlandse taal is nodig om kinderen hun dromen waar te laten maken”, zegt leerkracht Ineke Overweg. 

Goed in rekenen, slecht in taal

Quote

Als je deze kinderen aandacht geeft, dan zie je ze groeien.

Ineke Overweg

Ze is bezield over haar ‘kindje’. Ze staat ervoor om de taalontwikkeling van kinderen een boost te geven. Dit gebeurt tijdens de taallessen die de Brede School Academie op donderdagmiddagen als naschoolse activiteit aanbiedt.

,,We houden ons hier vooral bezig met taalkundige ondersteuning aan kinderen uit groep 6, 7 en 8 die heel goed zijn in rekenen en andere vakken, maar op taalgebied onder het gemiddelde scoren.’’

Daardoor lopen ze kans op een vervolgopleiding terecht te komen die onder hun kunnen ligt, doordat ze van huis uit minder ‘talig’ zijn. De kinderen zien bijvoorbeeld hun ouders weinig boeken lezen en doen het daarom zelf ook niet.

Even spannend

Dat vindt Overweg jammer, want met een betere taalontwikkeling halen deze kinderen hun complete leerniveau omhoog. ,,Als je deze kinderen aandacht geeft, dan zie je ze groeien. Onderwijs is gebaseerd op taal, dus een hoger taalniveau is goed voor de leerprestaties en het plezier in alle vakken.” 

Aya (11) uit groep 8 beaamt dit. ,,Het is heel leuk hier. Ik heb hier ook geleerd om mijn doelen te bereiken. Mijn Cito-toetsen zijn erg omhoog gegaan sinds ik op de Brede School Academie zit. Ik krijg nu het advies om voor havo/vwo te kiezen. Ik hoop dat ik het vwo mag gaan doen. Dat is nog even spannend.”

Afgelopen december heeft de academie voor het eerst een kinderuniversiteit gehouden. De grote zaal van de locatie de Schering was ingericht als een heuse collegezaal. Voor ieder kind lag een projectschrift met pen klaar om aantekeningen te kunnen maken. ,,De kinderen hadden zich enkele weken verdiept in het thema gezondheid”, vertelt Overweg.

Kinderuniversiteit

,,Voor deze middag hadden we dan ook sprekers uitgenodigd die te maken hebben met de gezondheidszorg. Een huisarts, een vrijwilliger van de EHBO, een ervaringsdeskundige over de ziekte Non Hodgkin en een microbioloog kregen ieder een half uur de tijd om een verhaal voor de kinderen te houden.

Wat deze middag zo speciaal maakte, is het feit dat deze deskundigen allemaal in Tiel wonen. Zoveel kennis en zoveel te leren van mensen die gewoon onze vader, moeder of kennis kunnen zijn. Dat inspireert enorm.” 

Taalvaardigheidsles op basisschool De Molenwerf onder leiding van juf Saskia.
Volledig scherm
Taalvaardigheidsles op basisschool De Molenwerf onder leiding van juf Saskia. © Foto Raphael Drent

Een zwaluwstaartje maken van een pleister 

Tijdens de korte colleges zaten de leerlingen ijverig aantekeningen te maken, ze stelden vragen, maar luisterden bovenal heel intensief. Het onderdeel EHBO bevatte als afwisseling een onderdeel wondverzorging.

,,Wat een eenvoudig onderdeel leek, bleek een enorme uitdaging. Een zwaluwstaartje maken van een pleister vonden de kids echt moeilijk. Al met al was de kinderuniversiteit Tiel was een groot succes en we vinden het zeker voor herhaling vatbaar.” 

Dat vindt Younez (11) die, net als Aya voor het derde jaar van de academie zit, ook. ,,Het zo leuk hier, omdat je extra dingen leert die je op de gewone school niet krijgt. Ik vind het fijn om veel van andere dingen en de wereld af te weten. Als ik nu een presentatie hoor met moeilijke woorden, dan snap ik het veel beter. Voor mij is dit echt heel goed.”

De Brede School Academie bestaat sinds 2013. Inmiddels doen zeven basisscholen mee aan dit project. ,,We hebben drie klassen van vijftien kinderen in de leeftijd van negen tot twaalf jaar”, vertelt Overweg. 

Quote

Als ik nu een presenta­tie hoor met moeilijke woorden, dan snap ik het veel beter.

Younez (11)

Tien nieuwe woorden per week

,,We hebben twee locaties: de Molenwerf en de Schering. Daar bieden we de leerlingen een vast programma. Dat bestaat uit een leestafel waar we artikelen lezen waar we verder over praten. En de kinderen leren tien nieuwe woorden per week.” 

Naar aanleiding van zo’n artikel gaan de BSA-leerlingen onderzoek doen om meer over het thema te weten te komen. Over dat onderzoek schrijven de kinderen een artikel voor hun online krant. ,,Die onderzoekende houding en het je afvragen of het waar is wat je leest, leert onze kinderen het onderscheid te maken tussen echt en nepnieuws”, zegt Overweg.

Ze straalt als ze vertelt over de leerkrachten op de academie. ,,We hebben heel goede en gedreven mensen voor alle drie de groepen. Die maken het verschil. Ze zetten een extra tandje bij. We werken met kinderen die ergens voor gaan. Die verdienen dat ook.”

Zelf een motivatiebrief schrijven

Om mee te mogen doen aan de Brede School Aacademie moeten de Tielse basisschoolleerlingen gemotiveerd zijn om in de toekomst havo of vwo te gaan volgen. Nieuwsgierigheid en leergierigheid is een belangrijk selectiecriterium. 

De kinderen wonen eerst een informatiebijeenkomst bij voor er met hun ouders overleg wordt gevoerd. ,,De kinderen moeten zelf een motivatiebrief schrijven’’, zegt leerkracht Ineke Overweg van de Brede School Aacademie.

De school kiest daarna de meest geschikte leerlingen uit. In totaal mogen er 45 kinderen - in de leeftijd van 9 tot 12 jaar - meedoen. Die worden verdeeld over drie klassen. 

,,Ik kwam onlangs een meisje tegen dat twee jaar geleden naar het atheneum is gegaan. Haar vriendinnen op de havo zeiden tegen haar: ‘Kom gezellig met ons mee, is veel makkelijker’. Haar antwoord was heel stellig: ‘Nee, ik trek mijn eigen plan. Ik wil dit’’’, illustreert Overweg. 

Ze vindt het overigens prima als een kind uiteindelijk voor een ander schooltype kiest. ,,Dat is natuurlijk ook goed, want het is een stuk makkelijker met de bagage van de academie. Kinderen zijn heel gemotiveerd. Dat vind ik het allermooiste hieraan. Ze zitten toch maar mooi iedere donderdagmiddag van 14.45 uur tot 17.45 uur in de schoolbanken.” 

Veel kinderen raken erg gesteld op lezen. Overweg vertelt dat er pas geleden één van de jongens een lading boeken van de bibliotheek zag binnenkomen. ,,Hij zei: ‘Dit is net een snoepwinkel waar je eerst een tijd moet wachten voor je een snoepje krijgt’, zo gek is hij op lezen en boeken geworden.”

Rivierenland