1. ‘Passionnément’ knipoogt naar jazz, Café-Concert en Franse operette
    PREMIUM
    Luister mee

    ‘Passionné­ment’ knipoogt naar jazz, Café-Con­cert en Franse operette

    André Messager (1853-1929) is voor de Franse operette wat Franz Lehár (1870-1948) voor de Oostenrijkse is geweest. Maar het populaire repertoire van die laatste is veel vaker op dvd en cd uitgebracht. Daarom is Passionnément (‘Met passie’), de nieuwe release van Bru Zane, zo welkom. Vooral omdat de operette-uitvoering vanuit München en de bezorging plus inhoud van het genummerde boek met cd weer helemaal top zijn.
  1. Grommen, jubelen, zeuren en knetteren op de sax
    PREMIUM

    Grommen, jubelen, zeuren en knetteren op de sax

    Vrouwelijke componisten zijn hot. Ook op cd. Hier is weer een mooie aanwinst voor wie ze verzamelt. Saxofonist Annelies Vrieswijk huldigt drie van haar ‘heldinnen’ op het album Héroines. Maar het team van Et’cetera Records draaft wel een beetje door in zijn genderpreferentie. Noch de cover noch de achterzijde van het doosje meldt de niet onbelangrijke bijdrage van pianist Mark Toxopeus. O wee als het andersom was geweest.
  2. Brucknerjaar 2024 werpt zijn schaduw vooruit
    PREMIUM

    Bruckner­jaar 2024 werpt zijn schaduw vooruit

    Voorzichtig werpt het Brucknerjaar 2024 zijn schaduw al vooruit. Het label Capriccio start een symfonische cyclus met Markus Poschner (1971), waarin werkelijk alle uitgaven met veranderingen en verbeteringen vertegenwoordigd zullen zijn. Dat zijn er bij aartstwijfelaar Anton Bruckner (1824-1896) trouwens negentien, goed voor achttien uur muziek! De eerste opname betreft de Zesde symfonie. Wie niet zo lang kan wachten, vindt beslist veel moois van zijn (m/v) gading bij Warner Classics.
  1. Symfonisch ‘Canto Ostinato’ verslaat onvoltooide trilogie
    PREMIUM

    Symfonisch ‘Canto Ostinato’ verslaat onvoltooi­de trilogie

    Op lig- en gewone concerten kom je het populairste Nederlandse moderne muziekstuk geregeld tegen. In allerlei bewerkingen. Je kunt er zelfs met een ligstoel de kerk voor in. Maar een versie voor symfonieorkest van Canto Ostinato ontstaat pas in 2016, vier jaar na de dood van componist Simeon ten Holt en veertig jaar na de oorspronkelijke zetting voor vier piano’s. Het Residentie Orkest tekent in 2017 voor de première.
  2. Met de familie Fahrbach al walsend door de volière
    PREMIUM
    luister mee

    Met de familie Fahrbach al walsend door de volière

    Benieuwd naar welke muziek onze voorouders luisterden op een zomerse zondagmiddag bij de plaatselijke muziekkiosk, zo’n anderhalve eeuw geleden? Vaak naar operapotpourri’s voor blaasorkesten, soms naar de familie Strauss. Maar zeker ook naar de Unterhaltungsmusik van de Fahrbachs. Vader en zoon Philipp Fahrbach - in de loop der jaren danig onder gestoft - maken nu hun ‘comeback’ bij het label CPO (in coproductie met BR Klassik). Ja, waar anders? CPO is immers als geen ander gespecialiseerd in het schatgraven in het klassieke genre.
  1. Cappella Pratensis speelt een uitstekende thuiswedstrijd
    PREMIUM
    luister mee

    Cappella Pratensis speelt een uitsteken­de thuiswed­strijd

    Hun zetel is in Den Bosch en nu gaan ze ook werkelijk met Den Bosch aan de slag. Een thuiswedstrijd dus. De leden van het vocaal ensemble Cappella Pratensis duiken gedurende vijf jaar in de koorboeken van de Sint-Janskathedraal en dat levert publicaties, concerten, lezingen, workshops én vijf cd’s op. In mei verschenen de eerste twee op Challenge Classics. Ik beluisterde de tweede (Ezekiel’s Eagle) die focust op het feest van Sint-Jan de Evangelist voor de Latijnse Poort (6 mei) en de muziek van Jean Mouton (c. 1459-1522).
  2. Randall Goosby heeft de swing en de blues aan zijn broek hangen
    PREMIUM
    Luister mee

    Randall Goosby heeft de swing en de blues aan zijn broek hangen

    Wat een heerlijk debuutalbum! De Amerikaanse violist Randall Goosby (24), zoon van een gekleurde vader en een Koreaanse moeder, kiest op Roots, zijn eerste cd voor Decca, voor originaliteit. Waar andere aanstormende talenten zich profileren met ‘warhorses’ als de vioolconcerten van Tsjaikovski en Bruch, of stukgespeelde salonstukken, gaat de jonge solist in deze tijd van Black Lives Matter voor muziek die geworteld is in de Afro-Amerikaanse traditie. En terecht. Goosby heeft de swing en de blues aan zijn broek hangen. Dit smaakt naar meer. Véél meer.