1. Eerbetoon voor hyperactieve spring in het veld met een lach en een traan
    PREMIUM
    luister mee

    Eerbetoon voor hyperactie­ve spring in het veld met een lach en een traan

    Is ze overleden? Heeft ze de handdoek in de ring gegooid? Heb ik iets gemist? Nee, gelukkig niet. Coloratuursopraan Natalie Dessay (1965) - een van de kleurrijkste zangeressen uit de afgelopen jaren - treedt nog steeds op. Alleen sinds 2013 niet meer in opera’s. Hoog tijd voor Erato (Warner Classics) om met 33 cd’s en 19 dvd’s (recitals en complete operaopnamen uit de periode 1993-2013) een eerbetoon The Opera Singer te leveren voor deze dijk van een stem en samen met dit podiumdier haar theaterglorietijd te vieren. Een indrukwekkende loopbaan die begin deze eeuw overigens gedwarsboomd dreigde te worden door ernstige stemproblemen.
  2. Grote vervoering en liefdesprikkels bij Zweedse componiste
    PREMIUM
    Luister mee

    Grote vervoering en liefdes­prik­kels bij Zweedse componiste

    Vrouwen en componeren: die combinatie is lang onderbelicht gebleven of zelfs weggemoffeld. Maar er valt wel degelijk veel te ontdekken, dat is de afgelopen jaren wel gebleken. Een vrouwelijke evenknie van Bach is nog niet gevonden maar in de hoek van de romantici wordt het steeds meer dringen. We hadden al boegbeelden als Clara Schumann (1819-1896) en Cécile Chaminade (1857-1944) en nu zoemt het Zweedse label BIS in op ‘zijn’ Helena Munktell (1852-1919). Zij was in 1918 als enige vrouw medeoprichter van de Zweedse Componistenbond. Van haar muziek verschijnt dezer dagen de tweede cd ooit.
  3. Holland Baroque maakt er een vurige polonaise van
    PREMIUM
    Luister mee

    Holland Baroque maakt er een vurige polonaise van

    Violiste Judith en klaveciniste Tineke Steenbrink uit Oeffelt winden er nooit doekjes om: ‘barok is nu’. En die gevleugelde uitspraak maken de zussen keer op keer waar met hun ensemble Holland Baroque. Als geen ander gezelschap uit de Oude Muziek scene weten ze door allerlei onverwachte samenwerkingsverbanden bruggen te slaan tussen heden en verleden. Ook de insteek van de vorige maand internationaal uitgebrachte cd Polonoise, waarmee het ensemble debuteert op het label PentaTone, is origineel. De opname kwam tot stand in het Arnhemse Musis Sacrum, ons welbekend.
  4. Slordige presentatie ontsiert fijne muziek van Händels muzikale maatje
    PREMIUM

    Slordige presenta­tie ontsiert fijne muziek van Händels muzikale maatje

    Bij oudere cd’s kwam het geregeld voor: te weinig tracks, waardoor het zoeken naar muzikale onderdelen van het programma behoorlijk bemoeilijkt werd. Onbegrijpelijk dat het nieuwe album van Challenge Classics met meerdelige werken van Willem de Fesch (1687-1761) slechts zeven tracks telt. Best onhandig. Nu ben je niet alleen ‘gedwongen’ alle Concerti Grossi en het Vioolconcert in c in hun geheel af te luisteren maar worden je ook de onderliggende tempoaanduidingen onthouden. Foei. Mag eigenlijk niet voorkomen.
  1. Rossini’s Franse ‘tweelingbroertje’ tekent voor muziek met een glimlach
    PREMIUM
    Luister mee

    Rossini’s Franse ‘tweeling­broer­tje’ tekent voor muziek met een glimlach

    In mei is het 150 jaar geleden dat hij stierf in Parijs. Daniel François Esprit Auber (1782-1871) was ooit een van de populairste componisten uit de Franse romantiek maar tegenwoordig wordt de voormalige conservatoriumdirecteur eigenlijk alleen herinnerd door historici. En dat vanwege zijn opera La Muette de Portici die in Brussel in 1830 de aanstoot tot de onafhankelijkheid van België gaf.
  2. Wiener Philharmoniker laten zich jaarlijks feestje niet afpakken
    PREMIUM
    LUISTER MEE

    Wiener Philharmo­ni­ker laten zich jaarlijks feestje niet afpakken

    Het traditionele knalwerk mocht deze jaarwisseling in Nederland dan grotendeels achterwege blijven, vaste ingrediënten als het skispringen in Garmisch-Partenkirchen en het Nieuwjaarsconcert vanuit Wenen gingen wél door. Maar zelfs in de Gouden Zaal van de Wiener Musikverein zorgen de coronabeperkingen voor de nodige veranderingen. Wélke dat zijn, kan iedereen, die het Neujahrskonzert 2021 onverhoopt gemist heeft, zien op de ieder jaar na het live gebeuren verschijnende Blu-ray van Sony.
  3. Terug naar de natuur in de velden van Bethlehem
    PREMIUM

    Terug naar de natuur in de velden van Bethlehem

    Sommige opnamen komen net iets te laat binnen. Deze release van CPO met twee onbekende kerstwerken van de in een Franse enclave in de Oostenrijkse Nederlanden geboren componist François-Joseph Gossec (1734-1829) liet niet alleen behoorlijk op zich wachten (de oudste opname dateert van 2009!), maar belandde ook nog eens net ná Kerstmis in mijn brievenbus. De muziek is echter dermate boeiend dat ik dit album toch maar even over de kerstperiode heen til.
  1. Met Humperdinck op bedevaart naar Maria in Kevelaer
    PREMIUM
    Luister mee

    Met Humperdin­ck op bedevaart naar Maria in Kevelaer

    Engelbert Humperdinck (1854-1921) kennen we voornamelijk als superfan van Richard Wagner, muziekleraar van diens zoon Siegfried en componist van het sprookjesstuk Hänsel und Gretel en de voor New York geschreven opera Die Königskinder. Maar Humperdincks oeuvre bevat meer stukken die de moeite waard zijn. Prima idee dan ook van Naxos om in de opera van het Zweedse Malmö een cd met zijn theaterwerk op te nemen.
  1. ‘Rebel’ Currentzis schudt Mozarts zwanenzang flink op
    PREMIUM
    Luister mee

    ‘Rebel’ Currentzis schudt Mozarts zwanenzang flink op

    Eén van de meest spraakmakende en rebelse dirigenten van onze tijd is Teodor Currentzis (1972). Wat hij ook aan opnamen met zijn ensemble MusicAeterna laat verschijnen, de Russische Griek zorgt gegarandeerd voor reuring. Al jaren. Met de heruitgave van Mozarts beroemde Requiem KV 626 op het label Alpha worden we eens te meer met de neus op de feiten gedrukt. In de opera van Novosibirsk schudt Currentzis de vertrouwde zwanenzang behoorlijk op.
  2. Koreaanse toetseniste staat pal voor de klassieke pionier Kozeluch
    PREMIUM

    Koreaanse toetsenis­te staat pal voor de klassieke pionier Kozeluch

    De Boheemse meester aan het klavier Leopold Kozeluch (1747-1818) genoot in Wenen ooit minstens zoveel respect als Mozart en Haydn. Hij volgde Amadeus op als hofcomponist en had eerder bijna diens functie als hoforganist in Salzburg overgenomen. Zijn faam en muziek zijn allang vergeten maar liefhebbers van klassieke sonates kunnen de schade inhalen. Brilliant Classics, de bekende prijsvechter uit Leeuwarden, zet met een box gevuld met 12 cd’s het complete klavierwerk in de markt. Fortepianiste Jenny Soonjin Kim neemt ons mee op een ware ontdekkingsreis. Ze doet dat aan de hand van de bij Bärenreiter verschenen complete bladmuziek editie onder redactie van wijlen Christopher Hogwood.
  3. Neurenbergers vinden hun draai in Weense amusementsmuziek
    PREMIUM
    Luister mee

    Neurenber­gers vinden hun draai in Weense amusements­mu­ziek

    Het zal voor de meesten onder u best vreemd zijn geweest, 1 januari tijdens de uitzending van het Weense Nieuwjaarsconcert. Voor het eerst in al die jaren was er geen publiek bij en verviel het meeklappen met de traditionele tweede toegift, de Radetzky-Marsch. Maar het programma als zodanig mocht er zoals altijd weer wezen en bevatte uiteraard louter muziek van walsenkoning Johann Strauss én zijn tijdgenoten. Zo klonk als afsluiting vóór de pauze In Saus und Braus, een galop van Carl Millöcker (1842-1899).
  1. Genieten van een mantra in Dusseks belangwekkende ‘Messe Solemnelle’
    PREMIUM
    Luister mee

    Genieten van een mantra in Dusseks belangwek­ken­de ‘Messe Solemnelle’

    Uitgerekend in dit Beethovenjaar is er ook meer belangstelling gekomen voor een van Ludwigs grootste concurrenten als pianist: de avontuurlijke levensgenieter Jan Ladislav Dussek (1760-1812). Deze Bohemer schreef uiteenlopende muziek maar dat hij ook een Messe Solemnelle (‘Plechtige mis’) componeerde, was slechts weinigen bekend. Het betreft een groots werk dat zeker een plek naast Beethovens Missa Solemnis en Schuberts Missa in Es verdient.
  2. Haastig ‘Weihnachts-Oratorium’ uit Barcelona mist diepgang
    PREMIUM
    Luister mee

    Haastig ‘Weihnachts-Oratorium’ uit Barcelona mist diepgang

    Echt slechte opnamen van Bachs beroemde Weihnachts-Oratorium bestaan volgens mij niet. Komende releases dienen dus aan de hoogste eisen te voldoen. Vandaar dat we benieuwd waren naar de verrichtingen van Jordi Savall (1941) die op 15 augustus deze rubriek binnen denderde met vijf verschrikkelijk mooi gespeelde Beethovensymfonieën en via AliaVox nog net vóór de feestdagen live zíjn visie op de zes kerstcantates uit 1734 presenteert.