1. Bezielde masterclass zonder het belerende vingertje
    PREMIUM
    luister mee

    Bezielde master­class zonder het belerende vingertje

    Zomertijd: orgeltijd. Velen zoeken nu koelte, kunst, rust en verdieping tijdens orgelrecitals. Ook onze oosterburen. De protestantse St. Martin in het Beierse Memmingen is een Geheimtyp. Die kerk heeft al heel wat orgels versleten. Een bont verhaal van opbouw en afbraak dat in 1998 een voorlopig een einde vindt met de ingebruikname van het grote Goll-orgel. ‘Huisorganist’ Hans-Eberhard Roβ (1962) laat op het nieuwe dubbelalbum voor het label Audite horen dat de klanksamenstelling zodanig is dat zowel barok- als romantische muziek zich hier happy voelt. Dat kun je alleen maar voor elkaar krijgen als je smaakt hebt en een fijne neus voor registratiekunst. En Roβ is in dat opzicht gezegend.
  2. Beiers Radiokoor scoort met prikkelende titels en ‘Gemüthlichkeit’
    PREMIUM
    Luister mee

    Beiers Radiokoor scoort met prikkelen­de titels en ‘Gemüth­lich­keit’

    Mooie kruisbestuiving: een Beiers koor dat Engelse muziek over Beieren zingt onder leiding van een Engelse dirigent. We horen het op het begin 2021 verschenen album rond de koorcyclus From the Bavarian Highlands. Dit is een welluidende vakantieherinnering van Sir Edward Elgar (1858-1934) en zijn uit India afkomstige vrouw, de schrijfster Alice Roberts (1848-1920), die in 1894 ontspanden en (volks)muziek opsnoven in Garmisch. Voor de uitgave tekent BR Klassik, het eigen label van de Beierse Omroep.
  1. Lisette Oropesa levert knap werk maar van teamwork is geen sprake
    PREMIUM
    luister mee

    Lisette Oropesa levert knap werk maar van teamwork is geen sprake

    Op 10 mei won ze bij de International Opera Awards net nìet de onderscheiding Female Singer of the Year. Maar god, wat kan deze sopraan zingen. De moeilijkste loopjes, de mooiste versieringen en de hoogste noten: Lisette Oropesa, de 38-jarige Cubaans-Amerikaanse coloratuurspecialiste, draait er haar hand niet voor om. Je staat regelmatig perplex van Ombra Compagna (‘Metgezel schaduw’), haar eerste solo-cd met concertaria's voor PentaTone Music. Maar of de sopraan in Mozarts ‘losse’ meesterwerken voor de bühne (meestal vriendendiensten voor de beste zangeressen van zijn tijd) gevoelige snaren weet te raken?
  2. Lyrische passie en vaderlijke hartstocht komen flink binnen
    PREMIUM
    Luister mee

    Lyrische passie en vaderlijke hartstocht komen flink binnen

    Arrangementen kunnen net zo mooi uitpakken als het origineel. Toch was Johannes Brahms (1833-1897) bijna aan het eind van zijn leven niet voor de volle honderd procent tevreden over de bewerking voor zijn twee klarinetsonates voor altviool. Had hij de uitvoering door Antoine Tamestit (1979), altviool, en Cédric Tiberghien (1975), piano, gehoord, dan was hij wellicht alsnog gevallen voor die alternatieve versie. Wie zal het zeggen?
  3. Prisma String Trio doet zijn muze eer aan
    PREMIUM

    Prisma String Trio doet zijn muze eer aan

    Het gekke van strijktrio’s vind ik altijd dat ze de neiging hebben met één speler minder toch voller te klinken dan strijkkwartetten. Die sensatie wordt hier nog wat doorgetrokken. Op het album La Muse (‘De muze’) klinkt het Prisma String Trio in het in 1944 geschreven Trio à cordes opus 105 van Florent Schmitt (1870-1958) zelfs bijna als een strijksextet. Volumineus en heel intens, fraai opgenomen in het Schiedamse Westvest90. Een nieuw hoogtepunt uit de gestaag groeiende catalogus van Cobra Records.
  1. Schatgraverij door Keulse vrienden levert verrassend luisterplezier op
    PREMIUM
    luister mee
    3

    Schatgrave­rij door Keulse vrienden levert verrassend luisterple­zier op

    Afgelopen zondag was de zogenaamde ‘wezenzondag’, de zevende en laatste zondag van Pasen. Dus het kan nog net: deze recensie van paascantates van Georg Philipp Telemann. Ik kreeg het album van CPO direct ná Pasen maar had het niet graag willen missen. Want met cd’s van de Kölner Akademie onder leiding van Michael Alexander Willens zit je altijd goed. Ze verkennen het repertoire met een voorliefde voor onbekende muziek en zetten meteen standaarduitvoeringen neer. De teller is de vijftig inmiddels al voorbij.
  2. Halsbrekende toeren, stoere zelfbewustheid en een vleugje zwoele passie
    PREMIUM
    Luister mee

    Halsbreken­de toeren, stoere zelfbewust­heid en een vleugje zwoele passie

    Dirigente Nadia Boulanger (1887-1979) was dertig jaar docente compositie in Fontainebleau (1948-1978) en wordt nog steeds herinnerd als de grootste muziekpedagoge van de vorige eeuw. Haar Conservatoire Américain (zeventig kilometer ten zuiden van Parijs gelegen) drukte een grote stempel op het twintigste-eeuwse (Amerikaanse) muziekleven. De ‘boulangerie’ (bakkerij, een grappige hint op Nadia’s familienaam) leverde componisten als warme broodjes over de toonbank.
  3. Nostalgische box zorgt voor weerzien met vaderlandse prominente musici
    PREMIUM
    Luister mee

    Nostalgi­sche box zorgt voor weerzien met vaderland­se prominente musici

    Of de grote maatschappijen nu hun magazijnen ruimen vanwege de pandemie of dat er andere redenen zijn? Ik weet wel dat de markt overstroomd wordt met verzamelboxen. Het maakt hamsteren op het gebied van de klassieke muziek mogelijk. Net uit is de collectie Eugen Jochum: The Choral Recordings on Philips. Alleen: niet fysiek uitgebracht in Nederland. Vreemd, want Jochum dirigeert hier onder meer het Concertgebouworkest en het Groot Omroepkoor.
  1. Adellijke vechtersbaas stopt flink wat ‘Sturm und Drang’ in het paasmysterie
    PREMIUM
    luister mee

    Adellijke vechters­baas stopt flink wat ‘Sturm und Drang’ in het paasmyste­rie

    Sommige componisten verkeerden in de nabijheid van allerlei beroemdheden en hoogwaardigheidsbekleders maar bleven zelf relatief in de luwte. Anton Schweitzer (1735-1787) was zo iemand. Hij trad in dienst van het vorstelijk geslacht Saksen-Hildburghausen, kende schrijvers als Goethe en Wieland en kwam uiteindelijk via Weimar in Gotha terecht. In 1773 schreef hij het eerste Duitse Singspiel Alceste. Maar veel van zijn muziek ging een jaar later verloren bij een paleisbrand.
  2. Genieten van Beethovens fascinerende curiosa
    PREMIUM
    Luister mee

    Genieten van Beethovens fascineren­de curiosa

    Hoeveel pianoconcerten heeft Beethoven nu eigenlijk geschreven? Ik kom op acht én een 256 maten tellend handschrift uit 1814/15, bewaard in Berlijn. Het was één van de verdiensten van het Duitse label Oehms Classics dat het in de aanloop naar het afgelopen Beethovenjaar kwam aanzetten met de wereldpremière van dit door Nicholas Cook en Hermann Dechant voltooide eendelige Zesde pianoconcert in D. Daarnaast zijn er nog zeven andere: de vijf bekende, het met opusnummer 61a uitgegeven arrangement van het Vioolconcert in D, en het zogenaamde Nulde pianoconcert in Es, WoO 4. Eén concert is spoorloos. WoO 4? Dat is gewoon een afkorting voor Werke ohne Opuszahl.
  1. De Vriend laat twee genieën elkaar postuum de hand reiken
    PREMIUM
    luister mee

    De Vriend laat twee genieën elkaar postuum de hand reiken

    Wat als Mozart in 1765 Händel had kunnen ontmoeten? Was diens invloed op het negenjarige wonderkind dan net zo groot geweest als die van Johann Christian Bach? We zullen het nooit weten. Maar duidelijk is wel dat Wolfgang Amadeus Mozart in zijn Weense jaren stevig in de ban was van Georg Friedrich Händel. Daarom is deze nieuwe cd Arias and Overtures van Challenge Classics ook zo intrigerend. Die combineert heel prikkelend Mozarts Händelbewerkingen met Händels en Mozarts originele werken. Alsof twee genieën elkaar postuum de hand reiken.
  2. De Nationale Opera zuigt je intens in verhalen van jaloezie en eerwraak
    PREMIUM
    luister mee

    De Nationale Opera zuigt je intens in verhalen van jaloezie en eerwraak

    Dvd’s en Blue-rays waren ooit dé hoop van de home entertainment branche. Die tijd ligt al jaren achter ons. Maar er verschijnen nog steeds releases. Ook met operavoorstellingen; ook uit onze hoofdstad. En dat is mooi meegenomen in een tijd dat de theaters nog op slot zijn. Naxos doet ons met de Amsterdamse uitvoering van de beroemdste double bill aller tijden verlangen naar het oude normaal. Toen de Stopera nog volstroomde voor de heftige klanken van Pagliacci en Cavalleria rusticana.
  1. Weckmanns orgelmuziek spettert de speakers uit
    PREMIUM
    luister mee

    Weckmanns orgelmu­ziek spettert de speakers uit

    Hij was de meest begaafde leerling van Heinrich Schütz in Dresden en komt de laatste jaren weer terug in de belangstelling van orgelliefhebbers. Ik heb het over Matthias Weckmann (ca. 1616-1674). Zijn muziek is het onderwerp van een nieuw dubbelalbum op het Duitse label Aeolus. De Nederlandse organist Léon Berben (1970) uit Keulen - oud-leerling van Ton Koopman en ooit de vaste klavecinist van het beroemde ensemble Musica Antiqua Köln - zocht daarvoor twee bijzondere vroegbarokke historische orgels uit.
  2. Venturini’s vakmanschap staat garant voor feestelijke genietmomentjes
    PREMIUM

    Venturini’s vakman­schap staat garant voor feestelij­ke genietmo­ment­jes

    Van de vele Duitse vorstenhoven was het Hannover van de Welfen rond 1700 bepaald niet het minste. In de paleizen van de Brunswijkse keurvorsten Ernst August en zijn zoon George Ludwig (die het tot koning van Groot-Brittannië schopte) verkeerden interessante figuren als de filosoof Gottfried Wilhelm Leibnitz (1646-1716) en de kapelmeester Francesco Venturini (1675-1745). De eerste is nog steeds beroemd, de tweede totaal vergeten. Maar gelukkig zet het label Audite hem dit voorjaar flink in de schijnwerpers met een fijne productie.
  3. Met Richard Bonynge wegdromen tussen wolken van tule en trippelende spitzen
    PREMIUM

    Met Richard Bonynge wegdromen tussen wolken van tule en trippelen­de spitzen

    Operadirigent Richard Bonynge, ooit een beetje spottend Mr. Joan Sutherland genoemd omdat hij altijd uitvoeringen van zijn beroemde zingende vrouw dirigeerde, wordt in september 91 jaar maar is allerminst vergeten. Het label Decca eert hem met de 45 cd’s tellende Richard Bonynge Complete Ballet Recordings. Daarmee onderstreept de platenmaatschappij dat Bonynge (spreek uit: Bonning) decennialang - naast zijn vele activiteiten als promotor van belcanto opera’s - ook een gedreven pionier van de romantische balletmuziek is geweest.
  4. Lucas en Arthur Jussen communiceren pure Russische magie
    PREMIUM

    Lucas en Arthur Jussen communice­ren pure Russische magie

    Pianist Lucas Jussen raakt de kern met zijn opmerking dat Russische muziek altijd een diepere laag bevat. Wat het ook is: de ziel van Rusland komt steevast bovendrijven. Mits de musicus daar voelsprieten voor heeft en de onderliggende emoties kan communiceren. Lucas (1993) en zijn jongere broer Arthur (1996) zijn ook in dat opzicht gezegend. Het bewijs wordt geleverd door hun zevende cd voor het gerenommeerde ‘gele label’ Deutsche Grammophon, getiteld The Russian Album.
  1. ‘Parijs Stabat Mater’ van Haydn als kers op de taart
    PREMIUM

    ‘Parijs Stabat Mater’ van Haydn als kers op de taart

    De serie is nu compleet en wat een prachtcyclus is het geworden. Het label Aparté legt er eer mee in. Julien Chauvin (1979) en zijn Le Concert de la Loge combineren de Parijse symfonieën van Franz Joseph Haydn met werken van bijzondere collega’s uit de Franse cultuurmetropool en dat zorgt iedere keer weer voor verrassende perspectieven. Zeker ook als het gaat om de aanvullende vocale items. De musici besluiten de cyclus met een vijfde (dubbel)album waarop de Parijse versie uit 1781 van Haydns Stabat Mater van 1767 centraal staat in combinatie met de symfonieën nrs. 84 en 86.
  2. Muzikaal dagboek van de pandemie met rustgevende rode draad
    PREMIUM

    Muzikaal dagboek van de pandemie met rustgeven­de rode draad

    Hoe reageren musici op het verstikkende korset van de coronamaatregelen? Inspireert de 1,5 meter? Prikkelt de lege zaal? Hoe ga je om met de eenzame uren in je woonkamer? Voor altvioliste Hiyoli Togawa - opgegroeid in het Rijnland en met roots in Japan en Australië - zijn yoga, schilderen en het spelen van Bach vaste prik in het doorkomen van moeilijke tijden. Ze vindt thuis in Berlijn een vredig toevluchtsoord in de brede melodieën van de sarabandes uit de cellosuites. Die geven haar houvast en bemoediging.