Martha Argerich: The Warner Classics Recordings.
Volledig scherm
PREMIUM
Martha Argerich: The Warner Classics Recordings. © Warner

Romantiek op zijn best bij dynamische powervrouw

In 1965 was ze als winnares van het Chopinconcours in Warschau ineens de sensatie van de pianowereld en haar optredens ontlokken sindsdien vrijwel altijd superlatieven. Hoe schuchter en verlegen de pianiste ook mag wezen, eenmaal aan het klavier gezeten ontpopt Martha Argerich zich als dynamische powervrouw. 

0 reacties

  1. Holland Baroque maakt er een vurige polonaise van
    PREMIUM
    Luister mee

    Holland Baroque maakt er een vurige polonaise van

    Violiste Judith en klaveciniste Tineke Steenbrink uit Oeffelt winden er nooit doekjes om: ‘barok is nu’. En die gevleugelde uitspraak maken de zussen keer op keer waar met hun ensemble Holland Baroque. Als geen ander gezelschap uit de Oude Muziek scene weten ze door allerlei onverwachte samenwerkingsverbanden bruggen te slaan tussen heden en verleden. Ook de insteek van de vorige maand internationaal uitgebrachte cd Polonoise, waarmee het ensemble debuteert op het label PentaTone, is origineel. De opname kwam tot stand in het Arnhemse Musis Sacrum, ons welbekend.
  2. Camiel Boomsma presenteert zo vader zo zoon
    PREMIUM
    Luister mee

    Camiel Boomsma presen­teert zo vader zo zoon

    Dat de Amsterdamse pianist Camiel Boomsma (1990) iets heeft met romantische muziek bleek al uit zijn vorige albums met Schubert, Chopin, Liszt en Wagner. Op zijn nieuwste cd Rediscovered (‘Herontdekt’) voor Challenge Classics durft hij de confrontatie ook aan met ònbekende romantici. Uit Nederland. Sterker nog: uit het pas in 1839 bij het koninkrijk getrokken hertogdom Limburg. Boomsma gooit zijn complete vertelkunst en poëtische gaven in de strijd om vader en zoon Hamm aan de vergetelheid te ontrukken.
  3. Rossini’s Franse ‘tweelingbroertje’ tekent voor muziek met een glimlach
    PREMIUM
    Luister mee

    Rossini’s Franse ‘tweeling­broer­tje’ tekent voor muziek met een glimlach

    In mei is het 150 jaar geleden dat hij stierf in Parijs. Daniel François Esprit Auber (1782-1871) was ooit een van de populairste componisten uit de Franse romantiek maar tegenwoordig wordt de voormalige conservatoriumdirecteur eigenlijk alleen herinnerd door historici. En dat vanwege zijn opera La Muette de Portici die in Brussel in 1830 de aanstoot tot de onafhankelijkheid van België gaf.