Volledig scherm
De Culemborgse politie controleert de door het publiek aangewezen locaties in Culemborg © Politie Culemborg

Culemborgers bepalen waar de politie controleert: 84 bekeuringen uitgedeeld

‘Waar wilt u ons hebben?’, met die vraag startte de politie in Culemborg afgelopen juni via sociale media de eerste 'rent-a-cop’ actie. Culemborgers bepaalden dus zelf waar zij politie-inzet nodig achtten en daar ging de politie vervolgens op af. En dat was een succes, zegt de politie. 

De politie stelde deze vraag op Facebook en Instagram en ontving  zo'n 120 digitale reacties. Die werden allemaal doorgenomen en vervolgens werd er een top 7 vastgesteld van locaties die het meest genoemd werden. Bij de eerste vijf locaties was 'te hard rijden’ een veel genoemde klacht. Dit was het geval op de Boerenstraat, de Zandstraat, de Prijssestraat, de Weidsteeg en de Wethouder Schoutenweg. Op de andere locaties, de Poelslaan en de Binnenpoort, zou er te weinig voorrang worden verleend aan voetgangers en te veel fietsers en scooters door een voetgangersgebied rijdn. 

„Te hard rijden is dus wel de grootste ergernis”, stelt politie-agent Daniël Visser. Alle locaties waren bij hen bekend als locaties waar vaak meldingen over binnenkwamen; „dit bevestigde de urgentie om hiernaar te kijken extra.” Visser en zijn collega's bezochten de gemeldde plekken meerdere keren, zowel in de ochtend als in de avond en zowel in hun herkenbare politie-outfit als in burger. In totaal schreven de agenten 84 bekeuringen uit, het gros voor te hard rijden. Tijdens de controle pakte de politie één automobilist die 53 km/u te hard reed. Deze persoon mocht het rijbewijs inleveren. „Dat is wel exces, die we hebben kunnen pakken omdat we niet direct als politie herkenbaar waren”, zegt Visser. De politie blijft de komende weken controleren op de aangegeven locaties. 

De Culemborgse politie noemt de 'rent-a-cop’ actie geslaagd en dus voor herhaling vatbaar. Eerder zei agent Visser al dat melden via sociale media laagdrempelig is voor burgers en daarom geschikt: „Direct bij ons melden is soms toch lastig en sociale media kan een oplossing zijn.”