Een ritje met Nederlands meest besproken tram, de Uithoflijn: ‘Dit rijdt zó soepel’

VideoOp 16 december gaat de nieuwe dienstregeling in en dan zou tram 22, beter bekend als de ‘Uithoflijn’, 6 keer per uur in beide richtingen moeten gaan rijden. De pers mocht vandaag mee met een 19 minuten durend ritje P+R Science Park - Utrecht Centraal en terug. 

Volledig scherm
Tramchauffeur Sjaak Breedijk hoopt over twee maanden dat hier dan eindelijk passagiers hem op zullen wachten. © Ruud Voest

„De volgende halte is Utrecht Centraal”, vertelt een opgewekte mannenstem terwijl tram 22 gladjes het station binnenglijdt. Zo soepel als de tram nu rijdt, ging het de afgelopen jaren niet: de tram kreeg vele tegenslagen te verwerken, zo verdwenen er op mysterieuze wijze miljoenen tijdens de aanleg en waren er technische mankementen die roet in het eten gooiden. Tramchauffeur Sjaak Breedijk hoopt over twee maanden dat hier dan eindelijk passagiers hem op zullen wachten. „Dan rijden we nog niet op volle sterkte; we beginnen met zes trams per uur in beide richtingen en hopen dat op te bouwen tot 16 trams per uur in beide richtingen. Dat zal pas aan het einde van 2020 zijn.” 

Breedijk (52) was 16 jaar lang buschauffeur en ging een jaar geleden in de tram tussen Utrecht en IJsselstein en Nieuwegein rijden. Tram 22 is de kers op de taart in zijn tramcarrière: „De techniek is zoveel nieuwer, het gaat soepeler, sneller en dat maakt het interessant. Passagiers gaan merken dat de deuren sneller open en dicht gaan, dat het in- en uitstappen ook sneller gaat, dat er meer comfort is.” Voor hij in de tram mocht gaan rijden, leerde Breedijk de theorie en reed hij in een ‘Uithoflijnsimulator’, die al twee jaar wordt gebruikt om bestuurders voor te bereiden op alles wat er kan gebeuren tijdens de rit. Inmiddels zijn er zo'n 85 bestuurders opgeleid.