Eén winterse week en het duurzaamste fietspad van Utrecht is kapot: ‘Innovatie brengt risico's mee’
Het kwik daalde ‘slechts’ enkele graden onder het vriespunt, maar voor het duurzaamste fietspad van Utrecht was het té koud in de winter van 2021. De bovenlaag vroor kapot en moet worden vervangen.
Sinds begin deze week wordt de toplaag van het fietspad langs de Croeselaan in het stationsgebied verwijderd. Het gaat om het stuk van ruim 200 meter tot aan de Van Zijstweg.
Het is mogelijk een combinatie van weersinvloeden tijdens de uitvoering, de uitvoering zelf, en gladheidsbestrijding
De aanleg drie jaar geleden was niet minder dan een primeur voor de stad. Het was het eerste rode fietspad in Nederland van cementloos beton. Bij de productie van de cementvervanger RaMaC komt minder CO2 vrij.
Nadat het in januari 2021 na een paar dagen matige vorst begon te dooien, bleek de bovenlaag van het fietspad los te laten. Een aantal politieke partijen reageerde verbaasd op de korte levensduur van de duurzame weg. Ze vroegen zich af hoe het mogelijk was dat het fietspad de vorstperiode niet had doorstaan.
Oorzaak
Wethouder Eelco Eerenberg (D66, stationsgebied) pareerde de kritiek destijds door te stellen dat ‘innovatie risico’s met zich meebrengt’. Eén exacte oorzaak voor de problemen is volgens hem niet aan te wijzen. ,,Het is mogelijk een combinatie van weersinvloeden tijdens de uitvoering, de uitvoering zelf, en gladheidsbestrijding.’’
Onderzoek wees uit dat het cementloze beton niet kan worden hersteld. Een nieuwe bovenlaag aanbrengen van hetzelfde materiaal is geen optie, aldus de wethouder. ,,RaMaC blijkt op deze plek, met deze intensiteit van fietsers, te gevoelig voor vorst in combinatie met dooizouten en daarmee is het risico op schade groot.’’
Het fietspad langs de Croeselaan is over een kleine twee weken weer te gebruiken. Fietsers worden tot die tijd door verkeersregelaars naar de rijweg verwezen. De kosten voor het herstel van het fietspad komen voor rekening van de aannemer.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Varen waar het kan, rijden als het moet’, dat is het nieuwe motto van provincie Utrecht
Varen waar het kan, rijden als het moet. Om onze leefomgeving schoner te krijgen, moeten we beter gebruik maken van bestaande vaarwegen met duurzame vaartuigen en schone voertuigen voor het laatste stuk. Dat is in het kort waar de intentieovereenkomst ‘Goederenvervoer over Water provincie Utrecht’ over gaat. Die wordt woensdag ondertekend. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Advocaat waarschuwt schoolpleinvloggers: ‘Vraag eerst ouders om toestemming, voordat je kind filmt’
Vloggers die met een draaiende camera een schoolplein bestormen, kunnen zich beter drie keer bedenken. Ouders die hun minderjarige kind ongewild terugzien in een vlog kunnen daar vaak succesvol bezwaar tegen maken. -
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
PREMIUM
Deze kinderen krijgen les over Molukkers die gedwongen naar Nederland kwamen: ‘Het is heftig’
Als vanaf 4 juni in Culemborg de reizende tentoonstelling In 2 werelden – Molukkers in Nederland is te zien, weten zeventig havoscholieren al meer van het onderwerp dan menig Nederlander. Allemaal dankzij het project ‘Spraakmakend verleden Culemborg’ dat de kinderen in contact brengt met de lokale Molukse gemeenschap.
-
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het om zelfs 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zó hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro, wat vergeleken met de Nederlandse prijzen nu minimaal 40 cent per liter lager is. Loont het om daarom ver om te rijden om te tanken? De Gelderlander zocht het uit. -
Rijden zonder kentekenplaat en negeren stopteken: politie Culemborg neemt scooters in beslag
De politie heeft in de wijk Voorkoop in Culemborg twee scooters zonder kentekenplaat in beslag genomen, nadat de bestuurders veel te hard hadden gereden. Ook trokken ze wheelies en bleken de scooters niet verzekerd te zijn. -
PREMIUM
Rapport: natuur en landschap gebaat bij zandwinning in de Bosscherwaarden in Wijk bij Duurstede
De effecten van zandwinning en natuurontwikkeling in de Bosscherwaarden in Wijk bij Duurstede zijn aan het einde van de rit ‘zeer positief voor natuur en landschap’. Dat concludeert de onafhankelijke MER-commissie.