Volledig scherm
De onoverzichtelijke en daardoor mogelijke gevaarlijke spoorwegovergang in Den Dolder. © Boas Photo

Gemeente laat inwoners meepraten over verkeer rond station Den Dolder

Vooruitlopend op de afsluiting van de als gevaarlijk beschouwde spoorwegovergang in Den Dolder wordt er dit jaar eerst volop gepraat met de inwoners over de herinrichting van het centrumgebied in het dorp. Dat moet moet leefbaarder worden, maar tegelijkertijd moeten de enorme verkeersstromen in het winkelgebied in goede banen worden geleid.

De gemeente Zeist en ProRail willen de spoorwegovergang afsluiten omdat die te gevaarlijk is voor gemotoriseerd verkeer. Het winkelgebied aan een kant van het spoor is enorm in trek bij inwoners van Bilthoven-Noord, Bosch en Duin en Huis ter Heide. Op een doorsnee zaterdag of zondagmiddag  is het een krioelende massa van auto’s die de Albert Heijn en andere winkels bezoeken. Voor een deel komen die nog vanaf de noordkant over de spoorwegovergang. In de nieuwe situatie gaat al dat verkeer over de Andreas Foxlaan, die wordt verbonden met de provinciale weg N238.

Verkeersdrempels

Vooruitlopend op de aansluiting van die weg is de Dolderseweg eind vorig jaar al heringericht. Acht enorme verkeersdrempels moeten niet alleen de snelheid uit het verkeer halen, maar moeten de weg ook onaantrekkelijk maken voor verkeer van en naar het winkelcentrum.

Het doortrekken van de Andreas Foxlaan richting de N238 is – samen met de verkeerscirculatie aan de noord- en zuidkant van het spoor en de herinrichting van de kruising Pleineslaan/N238  – dit jaar onderwerp van gesprek. Volgens de gemeente worden het drie deelprojecten waarvoor afzonderlijke klankbordgroepen worden gevormd. Deze maand moet er meer duidelijk worden over de herinrichting van de kruising Pleineslaan/N238. De gemeente Zeist wil de kruising uitbreiden met een aansluiting op de Willem Arntz Hoeve aan de overkant van de N238. Op termijn worden daar woningen gebouwd. Die wijk moet beter ontsloten worden voor het verkeer.

Bevoorrading

Omdat gemotoriseerd verkeer straks niet meer via de spoorwegovergang van noord naar zuid en andersom kan, moet het gebied aan beide kanten worden heringericht. Met name aan de zuidkant, waar de winkels zitten, moeten er flink wat maatregelen worden genomen om het vele verkeer in goede banen te leiden. Ook voor de vrachtwagens die de winkels bevoorraden moet een oplossing worden gevonden. Ook daar wordt een klankbordgroep voor gevormd. In het najaar moet helder zijn welke maatregelen nodig zijn.

Pas als de Andreas Foxlaan is aangesloten op de N238 en de kruising Pleineslaan is heringericht, sluit ProRail de spoorwegovergang af. Maar ook pas als duidelijk is dat bussen en het bevoorradingsverkeer het centrumgebied veilig in- en uit kunnen. De gemeente noemt daarin nog geen jaartal.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, foto of video? Stuur ze ons door op
06-52470104 of stuur een e-mail naar de redactie van AD Utrecht: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.