Volledig scherm
Gemeente Utrecht maakt vanaf vandaag gebruik van de zogenaamde 'teletolk'. Foto ter illustratie. © Shody Careman

Gemeente Utrecht krijgt online gebarentolk

De gemeente Utrecht zet vanaf vandaag gebarentolken in zodat doven en slechthorenden makkelijker gesprekken kunnen voeren met medewerkers van de gemeente. 

Via de website van de gemeente kunnen dove en slechthorende Utrechters vanaf vandaag een live video-verbinding starten met een gebarentolk. Zo moeten de gesprekken tussen medewerkers van de gemeente en doven en slechthorenden makkelijker verlopen.

Volgens wethouder Linda Voortman draagt de mogelijkheid om een live video-verbinding te starten met een tolk bij aan het zo toegankelijk mogelijk maken van de gemeentelijke dienstverlening. ,,Doven en slechthorenden kunnen ook bij ingewikkelde vragen of verzoeken met de gemeente praten, zonder dat ze zelf een tolk hoeven in te schakelen.”

De zogenaamde ‘teletolk’ werkt via een knop op de contactpagina van de website van de gemeente Utrecht. Wanneer iemand op de knop klikt, wordt er direct verbinding gemaakt met een tolk. Vragen kunnen worden gesteld in gebarentaal of via de chatfunctie. 

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.