Volledig scherm
Een impressie van de toekomstige Jaarbeurs, met park op het dak en terrassen langs het Merwedekanaal, een masterplan van Winy Maas (MVRDV. © MVRDV

Jaarbeurs compleet op de schop: dit zijn de nieuwe plannen

De Jaarbeurs in Utrecht gaat volledig op de schop. Een groot deel van de huidige hallen gaat plat en wordt vervangen door een nieuw, duurzaam complex. Om de nieuwe Jaarbeurs heen ontstaat ruimte voor woningen en kantoren. Het Beatrixgebouw blijft voorlopig uiterlijk ongewijzigd.

Het oppervlak van de hallen krimpt van ruim 90.000 naar circa 65.000 vierkante meter. Compact en verstopt onder een groen dak wil Jaarbeurs Utrecht over circa zes jaar een meer toegankelijk onderdeel zijn van de stad. Het zogeheten masterplan daarvoor is vandaag gepresenteerd. Jaarbeurs investeert bijna 300 miljoen euro in het complex. Het gaat veel verder dan een eerste nieuwbouwplan uit 2016. Daarbij bleef bijvoorbeeld het parkeerterrein ten westen van het Merwedekanaal intact.

De nieuwe Jaarbeurs is nu voorzien tussen de boulevard en de Van Zijstweg. De Willem Alexanderhal aan de andere kant van de promenade blijft nog even staan. Op termijn verrijzen hier mogelijk een theater- en concertzaal. Die laatste moet niet concurreren met TivoliVredenburg, maar met Ziggodome en Ahoy. Aan de overzijde van het Merwedekanaal staat op de plaats van de huidige parkeerplaats en -garage een complete woonwijk met kantoren ingetekend, met daaronder parkeergelegenheid. Op de plek van het Holland Casino kan een hotel verrijzen van mogelijk meer dan honderd meter hoog.

Extrovert

Quote

Het is toch een complex dat er desolaat uitziet. Er is twintig jaar niets aan gedaan. We transforme­ren van introvert naar extrovert

Albert Arp, Jaarbeurstopman

Nu het masterplan is gepresenteerd, moet een stedenbouwkundig plan en vervolgens een bouwplan gemaakt worden. Volgens Jaarbeurstopman Albert Arp is het de bedoeling in 2023 met de uitvoering  van het beurscomplex te beginnen om nog eens drie jaar later klaar te zijn.  Hij is blij dat er na een eerder mislukte poging nu een plan ligt voor vernieuwing. ,,Het is toch een complex dat er desolaat uitziet. Er is twintig jaar niets aan gedaan. We transformeren van introvert naar extrovert. Nu werken we aan iets dat top moet zijn qua duurzaamheid, leefbaarheid en aantrekkelijkheid. Er is maar één architect die zo’n plan maken kan’’, zegt Arp.

Markthal

Dat is de wereldwijd vermaarde Winy Maas, in Nederland onder meer bekend van de Rotterdamse Markthal. Hij ontwierp een plan met de bedoeling Jaarbeurs niet langer een gesloten obstakel te laten zijn tussen het stationsgebied en Kanaleneiland, maar juist een verbindende schakel. ,,Je ziet nu vooral veel dozen en parkeerterreinen, met dezelfde doorsnede als het oude centrum. We gaan er één wijk van maken, waarbij voetgangers om en over het complex kunnen,” aldus Maas

Daartoe krijgen de hallen niet alleen een toegankelijk dakpark, maar aan de randen ook voorzieningen voor de omgeving zoals horeca, ontspanning en eventueel een school of een gezondheidscentrum. Het waterfront, de huidige Fentener van Vlissingenkade, wordt toegankelijk en aantrekkelijk gemaakt met met horeca en terrassen aan het water.

Volledig scherm
Een impressie van het toekomstig dakpark op de hallen van de nieuwe Jaarbeurs. © MVRDV

Pendelbussen

De bevoorrading van het Jaarbeurscomplex moet straks binnen gebeuren, waarbij vrachtwagens via de Van Zijstweg naar binnen rijden en langs de Graadt van Roggenweg weer vertrekken. Voor het autoverkeer studeert Jaarbeurs samen met de gemeente Utrecht op een oplossing buiten het eigen terrein. Dat zou kunnen in de vorm van een transferium met pendelbussen. Tien jaar geleden was sprake van een transferium bij Hooggelegen langs de A2, dat er nooit kwam. 

Volledig scherm
Directeur van de Jaarbeurs Albert van Arp op de zesde verdieping van het Beatrixgebouw uitkijkend op het Jaarbeurscomplex. © Foto Ruud Voest

Geluiddicht

Het nieuwe complex is energieneutraal en houdt het geluid zo veel mogelijk binnen. ,,Dat moet ook wel, want nu hebben we nauwelijks buren en dat worden er veel meer’’, aldus Arp. Verhuizing van Jaarbeurs naar buiten de stad is volgens hem nooit een optie geweest. ,,De ligging bij het grootste station van Nederland is uniek. Als we naar ergens tussen Utrecht en Woerden zouden verhuizen, hoeveel extra verkeer levert dat niet op? Dat kan niet in deze tijd van duurzaamheid.’’ Arp wijst erop dat Jaarbeurs jaarlijks 400 miljoen euro bijdraagt aan de stedelijke economie.

De verbouwing gaat volgens Arp ongetwijfeld merkbaar worden in de omgeving. ,,Jaarbeurs organiseert evenementen en we kunnen hier zeker ook een goed lopend evenement van maken.’’

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, foto of video? Stuur ze ons door op
06-52470104 of stuur een e-mail naar de redactie van AD Utrecht: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.