Volledig scherm
Een werkgroep onderzoekt of ‘natuurlijk sturen' de snelheid op het Benedeneind Zuidzijde kan terugdringen. © Karin Verhoef

‘Natuurlijk sturen’ in plaats van drempels in Benedeneind in Benschop

Aanwonenden en andere geïnteresseerden kunnen woensdagavond 20 november in het dorpshuis in Benschop meepraten over ‘vriendelijke’ snelheidsremmende maatregelen op het Benedeneind Zuidzijde. Zoals het ‘natuurlijk sturen’. 

Natuurlijk sturen is een nieuw concept, waarbij de snelheid van het verkeer omlaag wordt gebracht door de straat anders in te richten. Het idee komt van het Lopikerwaarden Streekfonds en de werkgroep Veilig Benedeneind. Het is een nieuwe poging om een oplossing te vinden voor het te hard rijden op de weg tussen Benschop en Polsbroekerdam, waar aanwonenden al jaren over klagen. Diverse voorstellen van de gemeente konden niet op instemming rekenen van bewoners; zo wil niemand drempels in de omgeving van zijn woningen uit vrees voor trillingen en scheuren.

Versmallingen

Quote

Uit onderzoek blijkt dat een creatieve vormgeving met bomen, hagen of het iets langer maken van brugleunin­gen rustiger rijgedrag stimuleert

,,Oudere oplossingen zoals betonnen bakken, versmallingen, heuvels en drempels wekken vaak ergernis op’', zegt Klaas-Hemke van Meekeren van het Lopikerwaarden Streekfonds. ,,Uit onderzoek blijkt dat een creatieve vormgeving met bomen, hagen of het iets langer maken van brugleuningen rustiger rijgedrag stimuleert. Het focuspunt wordt dan verlegd van de verte, ‘gas geven’, naar dichtbij. Dit stimuleren van natuurlijk sturen is een nieuwe en eigentijdse wijze van naar problemen kijken. Met minder borden en het toevoegen van natuurlijke elementen wordt de omgeving ook mooier.’’

Het Lopikerwaarden Streekfonds heeft inmiddels een Inspiratieboek met voorbeelden samengesteld. Van de provincie Utrecht kreeg het fonds 10.000 euro subsidie uit de pot Leefbaarheid van de kleine kernen. De gemeente Lopik had eerder een pilot ontwikkeld om te kijken welke maatregelen op het Benedeneind zouden werken, maar wacht nu eerst af wat een herinrichting volgens de methode ‘natuurlijk sturen’ gaat opleveren.

Hinderlijk

,,Als het gaat over verkeer zijn de meningen altijd zeer verdeeld’’, zegt wethouder Gerrit Spelt. ,,Wat de één hinderlijk vindt, vindt de ander nog te weinig. Over het doel, terugdringen van de snelheid, zijn niet zoveel mensen het oneens, maar wel over de manier waarop. Het gaat vooral om houding en gedrag. Duidelijk is wel dat we iéts aan de verkeersveiligheid op het Benedeneind moeten doen.’’

Als voor het Benedeneind een oplossing wordt gevonden die de goedkeuring krijgt van veel omwonenden, wil de gemeente deze ook toepassen op andere wegen in het buitengebied, zoals de Zuidzijdseweg tussen Polsbroekerdam en Polsbroek. Ook daar zijn veel klachten over de verkeerssnelheid.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, foto of video? Stuur ze ons door op
06-52470104 of stuur een e-mail naar de redactie van AD Utrecht: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.