De bus van Syntus Utrecht. De fractie van de SP in de provinciale staten van Utrecht, bepleit nationalisatie van het openbaar vervoer.
Volledig scherm
De bus van Syntus Utrecht. De fractie van de SP in de provinciale staten van Utrecht, bepleit nationalisatie van het openbaar vervoer. © Koen Laureij

Opinie: coronacrisis bewijst dat provincie Utrecht het openbaar vervoer moet nationaliseren

De gevolgen van corona grijpen diep in. Andrea Poppe en Michel Eggermont van de SP-fractie in de provincie Utrecht stellen dat het openbaar vervoer uit voorzorg genationaliseerd moet worden.

Sinds donderdag 12 maart ziet Nederland er anders uit. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven.

 In de opinie kan iedereen zijn of haar licht op een actuele nieuwszaak laten schijnen. Deze week: Andrea Poppe en Michel Eggermont van de SP-fractie in de provincie Utrecht stellen dat het openbaar vervoer uit voorzorg genationaliseerd moet worden.

Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als een van deze bedrijven in de financiële problemen komt. Want het OV zorgt ervoor dat de mensen in cruciale beroepen naar hun werk kunnen blijven gaan.

Nationalisatie

De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Quote

De SP wil dat de overheid volledige zeggen­schap over en bezit van het OV krijgt. De aanbeste­ding moet dus worden ingetrok­ken, en de provincie moet een eigen bedrijf beginnen.

Het openbaar vervoer in de provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis, en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: de bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders tevreden houden.

De SP wil dat de overheid volledige zeggenschap over en bezit van het OV krijgt. De aanbesteding moet dus worden ingetrokken, en de provincie moet een eigen bedrijf beginnen. Hierbij moeten de chauffeurs en ander personeel natuurlijk worden overgenomen. Permanent, want anders komen we later weer in hetzelfde schuitje terecht.

Geen extra steun

Nu zou de provincie Utrecht er ook voor kunnen kiezen om deze Franse en Italiaanse bedrijven financieel extra te ondersteunen. Maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan en ten tweede maakt de provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders.

Deze crisistijd maakt duidelijk dat de provincie haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de bewoners van de provincie garanderen.

Poll

Het is een goede zaak als de provincie Utrecht het openbaar vervoer nationaliseert

  • Eens (86%)
  • Oneens (14%)
1180 stemmen