Volledig scherm
Henk Lammertink en Anné Middendorp van het Sleepbootcomité zien de woningbouw op Sluiseiland als grootste bedreiging voor de Sleepbootdagen in Vianen. © William Hoogteyling

Organiseren Sleepbootdagen Vianen lijkt op ’n hordeloop

Met Hemelvaartsdag beginnen voor de twaalfde keer in Vianen de driedaagse Nationale Sleepbootdagen. Aan de populariteit ligt het niet, maar toch is een volgende editie op deze plek, in 2021, onzeker.

Het onderwerp wordt door de Stichting Nationale Sleepbootdagen Vianen angstvallig vermeden, hoewel die er wel degelijk rekening mee houdt dat het de laatste keer kan zijn dat er tweehonderd gepavoiseerde boten in de passantenhaven liggen. Voorzitter Anné Middendorp reageert diplomatiek: ,,We richten ons nu op deze editie, maar steken onze kop zeker niet in het zand.’’ Het is de vraag of het evenement zijn laatste editie beleeft in Vianen. Immers, op het in het Merwedekanaal gelegen Sluiseiland, het episch centrum van alle activiteiten, wordt binnenkort flink gebouwd. Er staan 184 nieuwbouwwoningen ingetekend.

Naast de nieuwbouw zijn er nog meer obstakels. Bestuursleden Anné Middendorp en Henk Lammertink noemen bijvoorbeeld de financiering, die elke keer – het evenement is om de twee jaar – weer een uitdaging is, omdat geen entree geheven wordt. In één adem volgt dan de hoge gemiddelde leeftijd van de vrijwilligers die nu de drie dagen organiseren.

Strengere eisen

Een vierde drempel zijn de steeds strengere veiligheidseisen. Sinds Vianen opging in de fusiegemeente Vijfheerenlanden, is het regelen van bestuurs- en veiligheidszaken een flinke horde. ,,We missen burgemeester Wim Groeneweg’’, zegt Lammertink. ,,Niks ten nadele van de nieuwe burgemeester, maar die zit meer op afstand. Als de Veiligheidsregio Utrecht met voor ons belachelijke eisen kwam, kon Wim dat goed pareren. Die zei gewoon: ‘Dat doen wij niet.’ De lijnen waren kort en de betrokkenheid was groter. Of in ieder geval anders.’’

Het gevolg is dat voor het eerst dit jaar de sleepbootactiviteiten en horeca op Sluiseiland onder één vergunning vallen. Voorzitter Anné Middendorp: ,,Dit hebben we nooit gewild, omdat wij als vrijwilligers niets weten van horecazaken. Nu ben je daar ineens verantwoordelijk voor. Dat voelt niet zo prettig.’’ Een nieuwe veiligheidsregel is dat alle kapiteins van de opduwertjes die meedoen aan de Avondvaart op vrijdag, verplicht zijn mee te werken aan een blaastest. Lammertink: ,,Dat is een eigen actie van de schippers om te zorgen dat er geen dronken schippers op het water zitten. Wij zijn blij met dat initiatief.’’

Voor de Sleepbootdagen, van 30 mei t/m 1 juni, hebben zich al 175 deelnemers ingeschreven.