Volledig scherm
Spoor 14, met op de achtergrond de Moreelsebrug © Angeliek de Jonge

Perrons Utrecht CS puilen uit volgens gemeenteraad: ‘Hoogste tijd voor trappen naar Moreelsebrug’

Het wordt voor treinreizigers misschien toch mogelijk om station Utrecht Centraal straks via de zuidkant te verlaten zonder daarvoor door de stationshal te lopen. Er komen dan trappen vanaf verschillende perrons naar de Moreelsebrug.

Over de komst van de trappen liggen de gemeente Utrecht en Hoog Catharijne-eigenaar Kléppiere al jaren in de clinch. Klépierre wil graag dat alle reizigers via de stationshal het station verlaten, omdat daar veel winkels zijn gevestigd. Maar de gemeente wil dat reizigers de steeds drukkere perrons ook op een andere manier kunnen verlaten.

Eerder heeft de Raad van State gezegd dat als het te druk wordt op de perrons en in de stationshal, er wel degelijk trappen naar de Moreelsebrug mogen worden aangelegd. De Moreelsebrug loopt van de Croeselaan naar het Moreelsepark (bij de Inktpot). Het is volgens de gemeenteraad inmiddels zó druk geworden dat de trappen er inderdaad mogen komen. 

Langgekoesterde wens

Volledig scherm
Drukte op de trappen naar de stationshal. © Gemeenteraad Utrecht

Donderdag stelt SP-leider Tim Schipper hierover namens de voltallige gemeenteraad mondelinge vragen aan D66-wethouder Victor Everhardt (stationsgebied). Het is een langgekoesterde wens van de voltallige raad en het college om de perrons op Utrecht CS ook via de Moreelsebrug te ontsluiten door middel van trappen en (en liften) naar de ondergelegen perrons. De dreiging van miljoenenclaims van Klépierre, hield dat steeds tegen. Het bedrijf bleef vasthouden aan de bepaling in het contract met de gemeente uit 2007 dat het winkelcentrum de énige doorgaande looproute zal zijn van het station naar de binnenstad. Het bedrijf ziet de exclusiviteit van haar looproute als tegenprestatie voor de investering van 400 miljoen in het vernieuwde Hoog Catharijne.

Toch lijken de kansen nu te keren voor de gemeente Utrecht. Want in het bestemmingsplan uit 2013 is uiteindelijk opgenomen dat de stad in de toekomst de trappen alsnog zou kunnen aanleggen als de stroom reizigers zo toeneemt dat het nieuwe station die niet veilig kan verwerken. Een jaar later werd deze bepaling in het bestemmingsplan nog eens juridisch bekrachtigd door de uitspraak van de Raad van State.

Buitengewone vormen

Omdat de reizigersstromen op de perrons en de stationshal volgens ProRail en NS nu buitengewone vormen aannemen, is het moment nu daar om hier gebruik van te maken, vindt Schipper. ,,Als je fotootjes ziet van het station in de spits, het is zo’n ellende. Het is niet meer te doen. En ProRail ziet een betere ontsluiting van de Moreelsebrug ook als een deel van de oplossing. Het ijzer is nu heet, vandaar onze vragen.’’

De partijen willen donderdag van de wethouder weten of volgens hem nu ook het moment is aangebroken om de trappen bij de brug daadwerkelijk aan te brengen. Ook vragen ze Everhardt of hij op ‘zo kort mogelijke termijn’ met alle betrokken partijen wil bespreken hoe dit uit te voeren.